Oktober 2018

Månedens billede (156)

I anledning af, at det den 31. oktober 2018 er 120 år siden, arkitekt C.F. Møller blev født, har vi valgt endnu en gang at vise et billede af ham.

Ofte har C.F. Møller på fotografier været set iført et typisk arkitektantræk med plusfours i 30'erne og i senere årtier med f.eks. rullekravesweater og jakkesæt af bredrfllet fløjl.

Et enkelt billede i den universitetshistoriske samling skiller sig imidlertid ud fra dette mønster, idet Møller her er iført stiveste puds og med Dannebrogordenens ordenstegn på brystet.

Selvsagt er der ikke tale om noget hverdagsportræt, men derimod et snapshot fra en højtidelighed med deltagelse af kongehuset.

Billedet stammer fra den officielle indvielse af Tandlægehøjskolen i Århus. Denne begivenhed fandt sted 13. maj 1961, hvor Tandlægehøjskolen allerede havde været i funktion gennem mere end 2½ år.

Det har ikke kunnet opklares, hvem herren til venstre på billedet er.

Tandlægehøjskolen i Aarhus blev i 1992 fusioneret med Det Lægevidenskabelige Fakultet ved Aarhus Universitet, og det fælles navn var herefter Det Sundhedsvidenksabelige Fakultet ved Aarhus Universitet, indtil fakultetet i 2011 blev omdøbt til Health.