December 2012

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (89)

December 2012 (1): Månedens billede:  En juleannonce fra 1954

Som sædvanlig har Månedens billede i december noget med jul at gøre. I år er valget faldet på en 58 år gammel jule-annonce for Akademisk Boghandel, der indtil året forinden havde heddet Bogimporten, men som nu i 1954 også havde fået mulighed for at forhandle dansk litteratur.

December 2012 (2): 100 år siden verdensberømt AU-forsker blev født

Knud Lundbæk (26.12.1912-23.3.1995) var blandt de førende inden for international diabetesforskning frem til 1979, hvor sinologien kom til at nyde godt af hans videnskabelige nysgerrighed. Følg linket herunder og hør Lundbæk fortælle om sin tid som surrealist og om, hvordan han på Aarhus Amtssygehus blev 'fanget' af medicinen ...

December 2012 (3): Læs artikler fra Den jydske Akademiker

September måneds tilbud om at læse et helt nummer af Den jydske Akademiker fra 1937 blev så positivt modtaget, at vi nu i en enkelt portal har samlet alle de uddrag af bladet, som findes på AU Universitetshistories hjemmeside. God fornøjelse.

December 2012 (4): Stjålet skilt årgang 1964 efterlyses

Dette skilt, som har siddet på sin plads ved Hovedbygningens kældergarderobe i 48 år, er forsvundet i løbet af efteråret 2012. Skiltet har været efterlyst blandt ansatte i driftsinspektørens område, men uden resultat, og konklusionen må derfor blive, at skiltet er stjålet.

December 2012 (5): Gintberg med universitetshistorisk bagtæppe

Komikeren Jan Gintbergs udlægning af livet på Aarhus Universitet blev vist på DR1 den 15. november. Det skete i programmet Gintberg på kanten, og AU Universitetshistorie havde leveret det billede fra 1942, der dannede baggrundstæppe for showet.

December 2012 (6): Nye rammer om universitetshistorisk hovedarkiv

Den 10. december påbegyndes flytningen af AU Universitetshistories hovedarkiv fra Nobelparken til en bygning ved det tidligere Ortopædisk Hospital. Flytningen er nødvendiggjort af planer om indretning af studenteropholdsområder på stedet, hvor arkivet har befundet sig siden 2006.