Juni 2017

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (143)

Månedens billede er fra artikelserie i Demokraten anno 1943

Månedens billede udgøres denne gang af en 1943-artikel fra dagbladet Demokraten. Artiklen indgik i en hel serie af interviews med aarhusianske kvinder og herunder i hvert fald fire af de kvindelige beboere på Marselisborg Studentergaard. Den interviewede var stud.jur. Karen Fich (1922-2002), og intervieweren var museumsassistent Erna Lorenzen, der 32 år senere skulle blive dr.phil. fra Aarhus Universitet på baggrund af en tekstilhistorisk afhandling.

Læs et 80 år gammelt universitetsblad

I sidste måned præsenterede vi et 85 år gammelt nummer af bladet Den jydske Akademiker. Nu er vi sprunget fem år frem, nemlig til det nummer, som udkom i juni 1937 - for 80 år siden - og som ikke mindst rettede sig mod årets kommende studenter. På forsiden kan man læse om "Funkisslottet" og den "nerveberoligende Grønsvær", og inde i bladet fortælles om de studiemuligheder og faglige så vel som politiske foreninger, der prægede studenterlivet for 80 år siden.

Samtlige numre af HUMavisen og HUMmagasinet er nu tilgængelige

Kort før sin tiltræden som kommunikationschef på Aarhus Universitetshospital har afgående chef for kommunikation og presse ved AU Svend Aage Mogensen fundet tid til at redde samtlige numre af HUMavisen og  HUMmagasinet fra en skæbne som mørnede og glemte papirblade i støvede arkiver, idet han - der i sin tid var ansv. redaktør af publikationen - nu har leveret dem i digital form til AU Universitetshistorie, således at vi nu - dog efter nogen bearbejdning - har kunnet lægge dem frem for alle interesserede.

Journaliststuderende på studiebesøg vedr. eforer ved AU

I forbindelse med besvarelse af sin bacheloropgave om ungdomsboligens historie i Danmark - også længe før der var kollegier i Aarhus - aflagde journaliststuderende Lars Svensmark studiebesøg for at høre nærmere om de aarhusianske universitetskollegiers tidligste historie samt deres forhistorie i form af foreliggende hensigtserklæringer i eksempelvis betænkninger (herunder ikke mindst 1925-betænkningen) - og med ganske særligt henblik på eforen og dennes opgaver og rolle ift.kollegianerne.

"... et hjerteslag en nat på Atlanterhavet ..."

Sociologen Theodor Geiger, der forlod Tyskland i 1933 og efter nogle år i København var blevet ansat ved Aarhus Universitet i 1938, afgik ved døden 16. juni 1952, dvs. for 65 år siden. Hans internationale ry er ikke blegnet, og hans værker genudgives og udforskes stadig. Geiger var en af idémændene bag faget Statskundskab, som blev etableret senere i årtiet. Citatet herover stammer fra Dansk Biografisk Leksikon, 3. udgave, 5. bind.

Vi spørger igen: Hvem forestiller dette portræt?

Portrætmaleriet havde stået i et opbevaringsrum i byggeriet i Nordøstre Hjørne af Universitetsparken - formentlig i årtier - men blev for lidt over en halv snes år siden bragt frem i dagens lys. Men hvem forestiller det? Universitetshistorisk Udvalg spurgte i sin tid en lang række personer med erindring tilbage til 1930'ernes og 1940'ernes århusianske universitetsliv, men intet afgørende kom frem. Vi prøver nok en gang (på trods af formentlig stærkt forringede chancer): Hvem er herren?

NFU PLUS

• Som billede til Throwback Thursday (TBT) til 18. maj 2017 valgte vi et fra 1947, hvor der slæbes øl ud til Kalø Slotsruin i forbindelse med et besøg af studerende fra Göteborg Högskola - se TBT fra 18. mag 2017 >
  • Som billede til Throwback Thursday (TBT) til 1. juni 2017 har vi valgt et, hvor man ser en kandidatprocession med sækkepiber anno 1959 - se TBT fra 1. juni 2017 >