Studenter forestod illegal udgivelse af roman i 1942

Illegal studenterudgivelse af John Steinbecks roman Maanen er skjult

(Dette eksemplar af Steinbecks modstandsroman tilhører Universitetshistorisk Udvalg).

John Steinbecks roman udspiller sig i en lille norsk fjordby, som netop er blevet besat af tyske tropper, men hvor en modstandskamp efterhånden spirer frem. Romanen blev illegalt oversat og trykt såvel på Sjælland som i Århus.

Vi ved ikke, hvor eksemplaret herover er blevet til. men det kunne være i Århus, for illegalt arbejdende studentergrupper ved både Københavns og Aarhus Universitet forestod trykning/stencillering af romanen.

I et universitetshistorisk erindringsinterview (1992) fortalte professor, dr.med. Aksel Stenderup (1919-2001) om denne side af det illegale studenterarbejde i Århus:

"Vi fik efterhånden formaliseret samarbejdet med Frit Danmark. Vi trykte adskillige bøger, bl.a. Maanen er skjult, som blev solgt og uddelt illegalt. Den blev trykt her i Århus - rundt omkring, ovre i Langelandsgade, kan jeg huske, og nede i kvarteret ved Badstuegade, og vi havde et lager i et håndværkerfirma - inde på deres lager mellem værktøj og ting og sager. Vi rykkede sådan lidt rundt."