August 2007

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (26)

August 2007: Universitetsdirektøren takker af efter 28 år

Afskedsreception i Stakladen 31.8.

31. august var der afskedsreception i Stakladen for universitetsdirektør Stig Møller, der går af efter 28 år på posten. Universitetsdirektørstillingen blev oprettet i tilknytning til universitetsreformen 1970. Se billedet i større udgave og kom til link med fortegnelse over universitetsdirektører.

August 2007: Webudstilling om Grundstensnedlæggelsen august 1932

Foto fra webudstillingen.

I anledning af 75-året for Grundstensnedlæggelsen 30. august 1932 til Aarhus Universitets første bygning (og dermed Aarhus Universitet som helhed) har Universitetshistorisk Udvalg produceret en webudstilling om denne skelsættende begivenhed. Ud over fotografier af E.A Ebbesen (1891-1933) består udstillingen af dokumenter og presseklip - samt en nyskrevet introducerende artikel om den højtidelige dag og dens forhistorie. Til webudstillingen

August 2007: Ny profil i persongalleriet

Overskrift til Misfeldt-interview 1928.

"Lektor Misfeldt, Kolding" var nærmest et begreb i 1920'ernes universitetskamp, hvor byerne Århus, Viborg, Kolding og Sønderborg - groft sagt - indbyrdes svinede hinanden til og roste sig selv. En af de ivrigste fortalere for Kolding var lektor H.H. Misfeldt. Han gav udtryk for sin opfattelse af de på den tid foreliggende århusianske universitetsplaner i et interview i  Nationaltidende 30.6.1928. Indtil videre har vi intet portræt af Misfeldt og må nøjes med en portion af hans udtalelser.

August 2007: Nyerhvervede genstande

Del af nyerhvervet defekt skilt.

En afdeling under universitetets centrale administration har - med en delvis ironisk gestus - overdraget en beskeden kollektion af simple genstande til udvalgets samling.

August 2007: Klassesæt fra Det Strategiske Miljøforskningsprogram

Forskning omsat til folkeskoleundervisning.

En tidligere medarbejder hos Det Strategiske Miljøforskningsprogram har overdraget udvalget et eksemplar af hver af de tre klassesæt, som denne enhed udgav i år 2000. Det var med disse klassesæt første gang, at man omsatte forskningsresultater til undervisningsmateriale til folkeskolen - oven i købet på tre niveauer. Læs mere om projektet og se kufferterne med klassesættene i stort format.

August 2007: Nyerhvervede medlemskort etc.

Se kortet og dets bagside i større udgave .

En mængde medlemskort etc. til diverse studenterorganisationer ca. 1968-1974 - herunder Studenterforeningen i Aarhus, Historisk Forening og De tyskstuderendes Forening - er modtaget fra Holger Damgaard Iversen, Søndersø, der tidligere har overdraget interessant materiale fra sin studietid. Materialet giver fx sit bidrag til studiet af studenterrådsretorikken anno 1970. Se også det modtagne eksemplar af akademiske love for studerende ved Aarhus Universitet anno 1968.

August 2007: Månedens billede

Se større udgave med kommentar .