December 2010

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (65)

December 2010 (7): Nyerhvervelse: Kuriøst norsk hæderstegn til professor

Professor Stig Jørgensen med bækkener.

Da det norske studenterorkester Corpsus Juris besøgte Juridisk Institut ved Aarhus Universitet, fik professor, dr.jur. Stig Jørgensen overrakt et hædertegn for sin indsats som akkompagnatør på slagtøj. Hæderstegnet er nu overdraget til Universitetshistorisk Udvalg.

December 2010 (6): P.G. Lindhardt 100 år

P.G. Lindhardt (t.h.) og studerende i 40'erne.

I forbindelse med markeringen af, at det 12. december er 100 år siden, professor, dr.theol. P.G. Lindhard blev født, har Universitetshistorisk Udvalg modtaget et væld af henvendelser vedr. fotos af P.G. Lindhardt.

December 2010 (5): 75 år siden Aarhus Universitet modtog Edmund Kleinhans' bibliotek

Hortense Gstöttner (1869-1940).

Hortense Gstöttner, der havde været en uvurderlig støtte og opmuntring for sprogvidenskabsmanden Edmund Kleinhans, overdrog dennes bibliotek til Aarhus Universitet i 1935, hvor det blev indviet 8. december - altså for 75 år siden.

December 2010 (4): Nyerhvervelse: Internationale memorabilia

Gaver fra udenlandske universiteter.

Forud for flytning har Internationalt Center overdraget materiale til Universitetshistorisk Udvalg. Herunder en samling af materiale modtaget i forbindelse med besøg på udenlandske universiteter.

December 2010 (3): Nyerhvervelse: Samling af plaketter fra professor em., dr. jur. Stig Jørgensen

Plakette/Medaljon fra Helsinki Universitet 1962.

Professor em., dr,jur. Stig Jørgensen har overdraget tre plaketter, som han har modtaget i forbindelse med gæsteforelæsninger i Finland (1962), Sverige (1967) og Japan (1987).

December 2010 (2): 75 år siden universitetets første rektor blev promoveret

Den nye rektorkædes medalje 1935.

4. december 1935 - altså for 75 år siden - lagde bestyrelsesformanden rektorkæden om halsen på Aarhus Universitets første rektor. Der var tale om en egentlig "promotion", som dog ikke kom til at danne præcedens.

December 2010 (1): Månedens billede

Julekort fra begyndelsen af 1940'erne.

Julekort med Aarhus Universitets første bygning som motiv.

Arkiv for Nyt fra Universitetshistorien