Victor Albecks breve til Knud Faber 1926-1928

Siden professor Gustav Albeck i 1994 donerede faderens, dvs. 'unversitetsgrundlæggeren' Victor Albecks privatarkiv til den universitetshistoriske samling, har vi været i besiddelse af Knud Fabers breve til Victor Albeck.

For nylig er også Victor Albecks breve til Knud Faber blevet tilgængelige ifm. vort daglige arbejde, idet digitale kopier er blevet erhvervet fra Det Kongelige Bibliotek, København.

Mens Victor Albeck-arkivet indeholder breve fra Knud Faber til Victor Albeck i hele perioden fra 1912 og frem til 1933, omfatter de breve fra Victor Albeck til Knud Faber, hvoraf vi nu har digitale kopier, kun perioden fra 14. maj 1926 frem til 28. november 1928.

Det nævnte tidsrum er imidlertid ganske interessant, idet det er her, de endelige skridt tages til oprettelsen af universitetet i Aarhus.

Professor, dr.med. Knud Faber, Københavns Universitet, kaldtes blandt de aarhusianske universitetsforkæmpere for "Aarhus' mand i København".