24 undervisere fra Humaniora og seks fra Teologi på Aarhus Universitet har sagt ja til at medvirke i en ny måde at forbedre deres undervisning på. Metoden, der hedder kollegial supervision, er ikke tidligere brugt på universitetsniveau, og Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling har skudt 150.000 kroner i projektet.
De to næste semestre skal de medvirkende i grupper på tre personer deltage i hinandens undervisning med skiftende roller. De to, der ikke selv underviser, har hver sin opgave: Enten at observere underviseren og forestå den efterfølgende evaluering eller at give feedback på selve evalueringssamtalen.
– Kollegial supervision er en helt bestemt samtaleform, hvor man er aktivt lyttende og nænsomt lyttende. Det er ikke som dagligdagstaleformen, hvor man skifter emne hele tiden og typisk fortæller en parallelhistorie til det, den anden har fortalt. Og man aftaler, hvad der skal tales om. Man må ikke bare skyde løs på hinanden. Det skaber forsvar snarere end udvikling, siger centerleder Hanne Leth Andersen, Center for Undervisningsudvikling.
Erfaringerne fra projektet skal komme alle landets universiteter til gode.
Sys Christina Vestergaard / scv@adm.au.dk