Aarhus Universitets segl

Ny kampagne skaber konflikt

Et nyt vejledningsinitiativ af Aarhus Universitet skaber irritation på Aalborg Universitet. ”Aggressiv markedsføring”, kalder informationschefen på Aalborg Universitet kampagnen. Det handler ikke om markedsføring, men om vejledning, der skal nå længere ud end sædvanligt, lyder det fra Aarhus Universitet.

 

Nyt initiativ

En pensioneret sightseeingbus er for en tid omdannet til en farvestrålende vejlederbus, der runder 13 danske byer mellem den 6. og 21. juni. Bussen danner rammen om kampagnen ’Nem vejledning’ fra Aarhus Universitet og besøger byer lige fra Aalborg til Tønder og København.

Her kan man af uddannede studievejledere få en tur rundt i universitetsverdenens mange muligheder og udfordringer – Aarhus Universitets verden, vel at mærke. Og det begejstrer ikke informationschefen på Aalborg Universitet, der til avisen Urban har udtalt, at universiteter bør holde sig på afstand af hinanden, når det gælder markedsføring af uddannelser. Initiativet er udtryk for strandhugst og konkurrence for skatteydernes penge, lyder det bl.a. fra informationschef Allan Clausen.

Men det handler ikke om at stjæle studerende fra hinanden, siger Poul Lautrup, der er områdeleder på Studiekontoret på Aarhus Universitet:

– Det handler ikke om markedsføring, men om at tilbyde vejledning til de unge. Den vejledning, de kan få hos os, vil aktivere de unge til at vælge en uddannelse. Mange tror, at de ikke kan komme i kontakt med universitetet, men her er der en åben dør for de unge, så de kommer i gang, siger Poul Lautrup.

Utraditionelle metoder

Kampagnen beskæftiger 30 vejledere fra Aarhus Universitet, som alle er studerende fra universitetets forskellige fakulteter. Ud over vejlederbussen omfatter kampagnen mulighed for vejledning via mail, telefon og chat. Det skal signalere til de unge, at det er nemt at komme i kontakt med en vejleder på Aarhus Universitet, fortæller Anne Teglborg, studievejleder på Studieforvaltningen.

Det trykte medie er valgt fra, og der satses i stedet på onlinekommunikation med de unge. De utraditionelle metoder skal bl.a. fange de unge, der har været ude af uddannelsessystemet, og den gruppe, der ikke kommer fra akademiske hjem.

– Vi håber på at få fat i en ny gruppe unge, der ikke traditionelt har læst på universitetet, selv om de har kompetencerne til det, og nå længere ud med nye medier, siger Poul Lautrup og tilføjer, at der fra samfundets side ligger et krav om, at de unge skal tage videregående uddannelser. Derfor synes han heller ikke, at Aalborg Universitet skal være bange for kampagnen, men se det som en mulighed for, at de unge bliver præsenteret for en bredere vifte af muligheder og derfor har et bedre beslutningsgrundlag, når der skal vælges uddannelse.

– For os handler det lige så meget om, at de unge gør sig grundige overvejelser, inden de vælger, siger han og tilføjer, at der altid er en tvist mellem vejledning og markedsføring. 

På sightseeing i Aalborg

På Gammeltorv i Aalborg oplever det rullende studiekontor kun positive responser på den nye kampagne og mærker ingen forskel i modtagelsen her i forhold til andre byer.

– Der er mange unge, der roser initiativet. De er glade for den vejledning, de får, siger Sara Badstue Larsen, studievejleder på Kunsthistorie.

Hun bemærker, at mange unge netop står og skal vælge mellem Århus og Aalborg som deres fremtidige studieby. Ellers er det afklaring om, hvad det overhovedet vil sige at læse på universitetet og nye optagelseskrav, der optager de unge. Andre nysgerrige tager dog også et kig på bussen, der vækker opsigt i byerne, og det er formodentlig ikke sidste gang, folk vil opleve den slags tiltag fra Aarhus Universitet.

– Det spændende er, om dette er vejen frem. Der skal i efteråret laves en langsigtet rekrutteringsplan, hvor vi vil bruge nogle af de elementer fra kampagnen, der virker, siger Poul Lautrup.

Louise Debois
Louise Debois er ny studenterskribent på CAMPUS