Aarhus Universitets segl

Kun studierelevant arbejde til kandidatstuderende

Mens bachelorstuderende i gennemsnit kun har to timers studierelevant arbejde om ugen, har kandidatstuderende næsten tre gange så meget.

 

Emne: Studiejob

Nye studerende på Aarhus Universitet kan godt forberede sig på tre år bag kasseapparatet i Netto, hvis de ikke vil leve af SU’en alene.
For indtil bachelorgraden er i hus, er det særdeles vanskeligt at skaffe studierelevant arbejde. Det viser et mere detaljeret udtræk af forårets store studiemiljøundersøgelse på Aarhus Universitet.
Kun to timer om ugen har de bachelorstuderende studierelevant arbejde, mens de kandidatstuderende og specialestuderende kan finde en beskæftigelse, der passer med bøgerne, i gennemsnit 5,5 og 6,5 timer om ugen.

Giver god mening

Christian L. Sørensen er konsulent i Århus Kommune og arbejder blandt andet med at skaffe flere studierelevante job til de århusianske studerende. Og han undrer sig ikke over tallene.
– Når vi formidler studiejob, forbeholder vi dem ikke for kandidatstuderende, men det er klart, at man gennem sit studium får opbygget både de kompetencer og den motivation, der gør en til en interessant arbejdskraft for virksomhederne.
Et af tiltagene for at skabe flere studiejobs lanceres i slutningen af september: En studiejobkonsulentfunktion, som blandt andet via en samlet indgang på internettet skal give et overblik over de til tider uoverskueligt mange jobportaler og søgemuligheder. Og det håber Christian L. Sørensen vil være med til at brede muligheden for studierelevant arbejde ud til flere studieretninger end i dag, netop fordi det giver både virksomheder og studerende endnu bedre muligheder for at finde hinanden.

Datalogi og Handelshøjskolen i top

Tallene fra universitetets studiemiljøundersøgelse viser nemlig også, at mens datalogerne, statskundskabsstuderende og de handelshøjskolestuderende knokler derudad med henholdsvis 10,5 timer, 8,5 timer og 9 timers studierelevant arbejde om ugen på kandidatniveau, trækker de kandidatstuderende på Religionsvidenskab (0,5 timer), Teologi (3 timer) og – måske mere overraskende – Fysik (1 time) og Kemi (0,5 time) i den anden retning.
Christian L. Sørensen mener, at både virksomheder og studerende måske bør tænke ud over de snævre studiebeskrivelser og i stedet ansætte studerende efter, i hvor høj grad de besidder de grundlæggende akademiske kompetencer, som et universitetsstudium giver.
– Selvfølgelig er virksomhederne fristede til at ansætte studerende, der passer lige ind i deres faglige profil, men måske kan studerende fra andre retninger bidrage med noget anderledes, og de generelle færdigheder som systematik, struktureret tankegang og evnen til at arbejde selvstændigt har alle universitetsstuderende jo.

Kristian Serge Skov-Larsen / ksl@adm.au.dk

Se alle tallene for, hvor meget der bliver arbejdet på hvert enkelt studium og hvilke typer studiejobs arbejdsgiverne lægger vægt på, og læs desuden 4 forskellige portrætter af studerende med fritidsjob på side 9-13 i PDF-udgaven af CAMPUS