Aarhus Universitets segl

Nyt center tilbyder supervision til vejledere

Vejlederne på Aarhus Universitet møder mange udfordringer i samtalerne med de studerende. Professionelle psykologer står nu klar med supervision

 

Emne: Hjælp til vejlederne

Hvordan hjælper man bedst muligt en studerende med problemer? Og hvordan kan man forholde sig til sine egne reaktioner på de temaer, man møder i samtalerne? Det er nogle af de spørgsmål, der jævnligt dukker op hos det personale, der beskæftiger sig med vejledning af studerende. Nu er der imidlertid hjælp at hente. Det nye Center for Supervision på Institut for Psykologi tilbyder supervision til studievejledere samt administrativt og videnskabeligt personale, der varetager samtaler med studerende.
Professor Preben Bertelsen fra Institut for Psykologi er leder af det nye center. Han forklarer, at det stigende fokus på vejledning af de studerende skaber et behov for supervision.
– Supervision anses som et godt og nødvendigt tilbud i hjælpeprofessionerne i samfundet, og det bør også være et almindeligt tilgængeligt tilbud her på universitetet. På Institut for Psykologi sidder kompetente personer, som er trænet i professionel supervision, og vi vil gerne give vores bidrag til at få de studerende gennem universitetet i god behold, ligesom vi gerne vil være med til at styrke vejledernes personlige kompetencer, siger Preben Bertelsen.

Der er forskel på vejledning og terapi
Et almindeligt tema for studievejledere er, hvornår de skal sende den studerende videre til f.eks. en psykolog. Ifølge Preben Bertelsen kan supervision hjælpe vejlederen med at træffe det rette valg i disse situationer.
– Det er meget vigtigt, at man som vejleder er opmærksom på den grænse, der går mellem vejledning og terapi. For det sidste har en vejleder ikke kompetencer til. En professionel psykolog kan hjælpe vejlederen med at afklare den slags grænsespørgsmål, siger Preben Bertelsen.
På Institut for Informations- og Medievidenskab sidder studie- og erhvervskoordinator Solveig Mønsted med de ”tunge” vejledningssamtaler. Det er typisk samtaler med meget forsinkede og inaktive studerende, der tilmed ofte har personlige problemer af den ene eller anden art. Hun hilser tilbuddet om supervision velkommen og er nysgerrig efter at se, hvordan det konkret kommer til at udforme sig.
– Jeg synes, det er meget relevant med supervision. Som vejleder sidder man ofte helt alene med sine sager, og man får ingen sparring undervejs, medmindre man har en rigtig god leder eller anden god studievejleder lige ved siden af. Supervision kan hjælpe både vejlederen og den studerende, siger Solveig Mønsted.

Hvis du som vejleder er interesseret i at få supervision, kan du kontakte Center for Supervision på hjemmesiden www.mit.psy.au.dk/supervision

Ida Hammerich Nielson / ihn@adm.au.dk

Fakta: Supervision
Hjælp eller vejledning, som gives af én, der allerede er uddannet eller erfaren på et bestemt område, til en eller flere personer, som er i gang med at uddanne sig eller sætte sig ind i området.

Kilde: Nyt Psykologisk Leksikon , red. Henry Egidius, Hans Reitzels Forlag