Aarhus Universitets segl

Aarhus Universitet ser pink...

Af Gitte Bindzus Knudsen
og Kristian Serge Skov-Larsen
gbk@adm.au.dk / ksl@adm.au.dk

… eller blåt eller grønt.
En række blikfangs-annoncer i aviser, på internettet og ved busstoppesteder er en del af den nye profilkampagne, hvor de sammen med en ny hjemmeside og en landsdækkende foredragsturne skal gør universitetet endnu mere synligt.
Med statements som ”Man har et standpunkt til man blogger et nyt”, ”E=mp3” og ”Frihed, lighed og bæredygtighed” på en baggrund af stærke farver fra den grafiske farveprofil og med AU-logoet stærkt placeret er det meningen, at annoncerne skal få forbipasserende til at stoppe op, undres, trække på smilebåndene og huske AU’s hjemmeside som en, der er et besøg værd. Derfor er det vigtigt med de klare farver og enkle budskaber, siger Søren E. Frandsen, som forventer både positive og negative reaktioner på kampagnen.
– Næsten enhver kampagne skaber debat, og jeg er sikker på, at det også vil ske for vores. Det ser jeg egentlig ikke som noget problem, for det vil måske føre til en diskussion af det, vi er, og hvilken retning Aarhus Universitet skal udvikle sig i. Og hvis der slet ikke bliver nogen debat, kan det være, fordi der ikke er tilstrækkelig kant og bid i kampagnen, siger han.
Prorektor Søren E. Frandsen forklarer, at målgruppen for kampagnen primært er den yngre forældregeneration, som enten selv har børn eller på anden måde har indflydelse på unges valg af studium og studiested. En anden, men sekundær målgruppe er naturligvis de unge selv.
– Målet er, at annoncerne skal få interesserede til at besøge hjemmesiden eller følge foredragene og på den måde finde viden om universitetet og dermed placere os endnu mere positivt i deres bevidsthed, siger han.
Søren E. Frandsen forklarer, at kampagnen ikke bare skal bedømmes på annoncerne alene, men også på alle de tilknyttede undervisnings- og forskningsformidlingsaktiviteter, som AU faktisk tilbyder offentligheden
– Der er mange, der gerne vil trænge igennem mediebilledet og fortælle omverdenen om hver deres budskab. Derfor skal vi holde de indledende budskaber enkle og klare. Det, vi gerne vil, er ikke at vise det, vi gerne vil være, men det, vi faktisk er. Opfølgningen på kampagnen er historier og tilbud, som klart formidler kvalitet i viden, uddannelser og forskning. På den måde kan vi trænge igennem og samtidig være seriøse, siger han.