Aarhus Universitets segl

Bagside: Okay, det var mærkeligt!

Verdens måske første teateropførsel af en hjemmeside. Aarhus Universitet går langt for at få humoren ind i den ellers seriøse nemvejledningskampagne. Og CAMPUS’ udsendte morede sig kosteligt.

Af Kristian Serge Skov-Larsen
ksl@adm.au.dk


Vejledning er ikke specielt sjovt.
Faktisk er det drønseriøst, når en studievejleder rådgiver mere eller mindre forvirrede studerende om udvekslingschancerne til Sorbonne, mulighederne for at kombinere oldgræsk og kinesisk, eller om de kan læse odontologi eller oplevelsesøkonomi som overbygningsfag.
Og de eneste lejlighedsvise fnis, denne journalist kan forestille sig slipper ud fra vejledningslokalet, er den nervøse latter, man som studerende nødvendigvis må lukke ud, når man står på kanten af frihedsafgrunden og skal afgøre hele sin jobmæssige fremtid frem til pensionsalderen.


Når dette års nemvejledningskam­pagne, der er Aarhus Universitets tilbud om vejledning til de sikkert endnu mere forvirrende kommende studerende, allige­vel har sneget sig ind på den ellers i egen selvovervurdering ganske latterklukkende bagside, er det, fordi kampagnen, på trods af de dårlige odds, faktisk er ganske morsom.
For hvordan imponerer man kampagnemålgruppen, de 17-til 20-årige, der langt hen ad vejen er generation ”jeg-har-set-alt-og-ellers-kan-jeg-finde-det-på-YouTube”?
Hvordan gør man en hjemmeside med oplysninger, chatfunktioner og testimonials til noget nyt og anderledes for dem, der dagligt både twitt’er, blogger, Facebook’er og Wow’er – og alt sammen gerne inden morgenmaden?
Man går selvfølgelig retro!


Derfor har nemvejlednings-teamet i år opført den nye hjemmeside som noget så specielt som gadeteater. En soldoven fredag på Telefontorvet midt i Århus blev netstikket trukket ud, navigationsbarrerne blev erstattet af rigtige mennesker på en scene udgjort af en kæmpestor bærbar computer i pap. En skuespiller agerede forvirret studerende og navigerede sig med en kæmpe pegepind rundt mellem menuerne, mens to andre, i hvad der mest af alt lignede kropsnær hvid latex, skiftedes til at lyse de markerede punkter op med en lommelygte. Når en studievejleder blev markeret, kunne man både ”spole” og sætte hendes talestrøm på ”pause”, og hvis der et øjeblik ikke var aktivitet, blev pauseskiltene bevæget hen over scenen i koreograferede bevægelser, der mest af alt ledte tankerne hen på en Windows 95-maskine med ram-problemer.
Efterhånden som den skuespillede hjemmeside for alvor kom i gang, stoppede flere undrende unge op, tog iPod’en ud af ørerne og hævede sms-tommelfingrene fra mobiltelefonen.
Mens den ældre generation mest lig­nede nogle, der spekulerede over, hvordan og hvornår det var gået så galt for byens hæderkronede højeste uddannelsesinstitution, blev der blandt de yngre grinet indforstået, da en computervirus pludselig invaderede scenen, eller da skærmen frøs, mens den studerende prøvede at afspille en film.


Ifølge Lykke Ankersen på Informationskontoret, der har været med til at planlægge gadeteateret, er det blot en del af en kampagne, der også inkluderer en vejlederturne og en rigtig og normalfungerende hjemmeside. Samtidig var den vigtigste målgruppe faktisk ikke os, der stod og småfniste på Telefontorvet, men dem, der i de næste uger og måneder ser den videooptagelse af stykket, som alle­rede er lagt på YouTube og cirkulerer i statusopdateringssporet på Facebook.
– Vi ville lave noget, som kunne cirkulere i de unges netværk. Selvfølgelig ville vi også nå dem på gaden, men hvis vi kan ramme humoren og få de unge til sende filmen videre til alle deres venner, så rammer vi langt flere – også dem, der arbejder, er ude at rejse eller er i militæret og ikke ser den traditionelle vejlederturne og hjemmesiden, siger hun.
Ifølge Lykke Ankersen ligger der en hel del overvejelser bag det tilsyneladende absurde teaterstykke. Alligevel er hun med på, at nogle vil synes, det er vildt morsomt, mens andre står helt af.
– Sådan er det. Og fra tidligere kampagner ved vi, at en YouTube-video kan ramme en målgruppe, mens den skyder helt ved siden af andre. Dem, den så rammer, håber vi på sender den rundt til rigtig mange af deres venner, forklarer hun.
Så Aarhus Universitet er altså retro for i virkeligheden at være længst fremme på de sociale netværk-sider, teaterstykket er en hjemmeside som teater, der i virkeligheden skal på nettet, og det er helt okay, hvis man står helt af på dansende pauseskærme i latexdragter.
Er De forvirret, er en ting i hvert tilfælde sikkert: Vejledning kan godt være lidt sjovt.

Man kan se en filmoptagelse af den ret absurde hjemmeside-teateropførsel på www.nemvejledning.dk og på youtube.com ved at søge på nemvejledning eller i et facebook-statusspor nær dig.