Af Gitte Bindzus Foldager
gbk@adm.au.dk
I juli og august åbnede Handelshøjskolen dørene for 700 ivrige studerende og 25 udenlandske undervisere. ASB’s Summer University har på få år vokset sig til at være en af landets største sommerskoler, men bagved ligger der masser af hårdt arbejde, ikke mindst for den administrative stab.
Utænkeligt uden fuldtidsmedarbejder
International koordinator Dorte Føns Sørensen har været med fra starten og er fortsat en af de bærende kræfter bag projektet. Da projektet begyndte i 2006, havde hun stadig mange andre opgaver, men i dag arbejder hun nærmest kun med det administrative omkring Summer University.
– Det er et fuldtidsjob året rundt. Ud over at stå for administration bag rekrutteringen af undervisere fra vores partneruniversiteter, står jeg bl.a. også for kommunikationen med de udenlandske forskere og studerende, fortæller hun.
Lektor Frank Pedersen, der tager sig af den faglige del af Summer University, er glad for at have en administration, der tager sig af alt det ikke-faglige, og han erkender, at man slet ikke kunne udbyde samme sommerskole uden.
– Jeg vil gå så langt som at sige, at det her var utænkeligt uden Dorte og den øvrige del af administrationen. Ud over hele rekrutteringen og kommunikationen med forskere og studerende ligger der jo også et arbejde i, at hele Handelshøjskolen skal være åben, siger Frank Pedersen.
Ønskes: sommerskolesekretariat
Nordisk Institut udbyder to sommerskoler i år, med i alt 80 primært internationale studerende, men har ikke ansat en central administrator. I stedet er det Institutsekretariatet der sammen med de forskere, der arrangerer skolerne, som har stået for det praktiske.
– Sommerskoler er et omfattende projekt, der ikke bare kan klares som business as usual . Det tager en del af vores tid, og vi har sammen med en sekretær og en studentermedhjælper haft blækspruttefunktioner, fortæller adjunkt Pernille Hermann.
Da Pernille Hermann var med til at starte Summer School på Nordisk Institut i 2006, var det for at styrke det norrøne fagområde og samtidig satse mere internationalt. Hun kunne dog godt tænke sig mere hjælp til den administrative og organisatoriske del i form af et centralt sekretariat.
– Hvis vi havde en administration som på ASB, kunne jeg koncentrere mig om den faglige del. Funktioner som for eksempel indskrivning, eksamensadministration, gennemførelse af et socialt program og ekskursioner, kommunikation med de studerende og koordinering af bolig ville med stor fordel kunne flyttes på centralt niveau. Universitetsledelsen vil, så vidt jeg ved, gerne have summer schools, og det ville være en klar fordel for udviklingen af et sommerskolekoncept, hvis der var mere central støtte at hente, siger Pernille Hermann.
Flere sommeruniversiteter er en klar ambition
I AU’s nye internationaliseringsstrategi står opbygning af et internationalt Aarhus Summer University som et indsatsområde, og international chef Kristian Thorn forsikrer da også, at der fremover vil være mere central hjælp at hente.
– I løbet af det kommende år vil der ske en væsentlig opgradering af det internationale område på hele universitetet. Der vil bl.a. blive ansat nogle folk, som kan hjælpe hovedområderne med alt det praktiske og logistiske arbejde ved at etablere nye sommerskoler og udbygge de eksisterende. Det set bl.a. fordi, jeg tror det er lettere at rekruttere internationale studerende til kortere ophold i sommerperioden og her give dem en smagsprøve på, hvad vi kan, end at rekruttere dem til en hel uddannelse med det samme, siger Kristian Thorn.