Aarhus Universitets segl

Man skal lære at være universitetsstuderende …

... og hvis universitetet ikke lærer de studerende det godt nok, søger de hjælp udefra. Men det er ærgerligt, mener Studenterrådet.

 

Af Louise Debois og Astrid Hellerup Madsen
ldn@adm.au.dk / ahm@adm.au.dk


– Hvis universitetet eller de enkelte institutter tilbød kurser i studieteknik, kunne det have gjort nogle ting nemmere, siger Nina Larsen.
   Hun læser statskundskab på femte semester, men kan stadig tydeligt huske sin studiestart.
  – Som ny studerende fik vi stor hjælp fra universitetet til at komme i gang med det sociale, og det var selvfølgelig dejligt. Men i forbindelse med det studietekniske, altså at lære hvordan man læser på universitetet, var der ikke meget hjælp at hente.
   På gymnasiet var hun vant til at pensum ikke var større, end at hun kunne nå at læse det hele grundigt. Men da hun begyndte på universitetet, fandt hun ud af, at det kan være et problem at nå alting.
  – Jeg brugte det første år på at lære, hvordan man studerer på universitetet, siger hun.

Struktur og brainstorm
Derfor synes Nina Larsen også, det ville være en god idé, hvis hvert studium kunne tilbyde kurser på første semester.
  – Jeg meldte mig i foråret til et eksternt skrivekursus, som handlede om, hvordan man skriver en god eksamensopgave. Der lærte jeg nogle redskaber til, hvordan man kan strukturere sin opgave, sin tid, lave en god problemformulering og brainstorme på en god måde, siger Nina Larsen.
Den udmelding er Svend Dyrholm, formand for Studenterrådet, helt enig i. Han mener, det er ærgerligt, at det ikke var universitetet, der hjalp Nina Larsen.
  – Mange gange bliver studerende selv overladt til at lære studieteknik hen ad vejen. Med ordentlig undervisning i studieteknik kunne mange spare halvandet år på at famle rundt i pensum, siger han.
   Studenterrådet tilbyder bl.a. et kursus i studieteknik og lynlæsning, som studerende kan følge for 500 kr., men det er ikke specifikt knyttet til enkelte universitetsfag og er derfor meget overordnet. I sit arbejde i Studenterrådet hører Svend Dyrholm ofte historier, der ligner Nina Larsens, og han mener, at ønsket om mere studieteknik er stort blandt de studerende.