Aarhus Universitets segl

Stakbogladens store planer

Stakbogladens leder mener, at universitetet har brug for én stor boghandel. Men de fagspecifikke bogformidlinger er nødvendige for at holde prisen på bøger nede, siger formanden for Politologisk Bogformidling.


Af Astrid Hellerup Madsen
ahm@adm.au.dk


Ud over Stakbogladen har Aarhus Universitet seks forskellige bogformidlinger, bl.a. på Handelshøjskolen og Politologisk Bogformidling på Statskundskab.
  – Dem kan vi ikke konkurrere imod. Ingen af dem betaler husleje til universitetet, så de kan drive deres butikker uden lokaleomkostninger. Det kan vi ikke, så det skævvrider konkurrencen, siger Jens Viltoft-Hansen, leder af Stakbogladen.
   Stakbogladen er et privat foretagende, mens de andre boghandler tilknyttet Aarhus Universitet enten er ejet af erhvervsfonde eller er stiftet som foreninger. Og det fritager dem for husleje.
  – Der er ikke behov for så mange forskellige steder, der sælger bøger til de studerende. Vi er alle sammen kun distributører af bøgerne, så prisforskellene er marginale, siger han.

Universitetsbutik på tegnebrættet
Derfor skal bogformidlinger og boghandler på universitetet samles i én stor universitetsbutik, som Jens Viltoft-Hansen kalder det.
   Idéen er stadig på tegnebrættet, men Jens Viltoft-Hansen ser mange muligheder i projektet, der også kunne rumme kollegiehenvisning, informationskontor, printfaciliteter, forskellige foredrag, salg af merchandise, billige studieforsikringer og måske en café. Alt sammen noget, der vil være til fordel for de studerende.
  Men den idé er formanden for Politologisk Bogformidling på Statskundskab, Sanne Severinsen, ikke med på.
  – Til forskel fra Stakbogladen er vi ikke ude på at tjene penge på vores bogsalg. De har en ejerstruktur, der kræver, at de skal skabe profit. Vi er en forening drevet af frivillige, så vi kan holde vores priser på et ret lavt niveau. Vi startede, fordi der var et behov for billigere bøger end dem, de studerende kunne købe i boghandlen. Og det behov er der stadig. Det er ikke konkurrenceforvridende, at vi vil holde priserne nede.

Politologer takker nej
Sanne Severinsen fortæller, at de i sidste semester fik en henvendelse fra Stakbogladen og Jens Viltoft-Hansen om at lave en samlet bogformidling. Men politologerne takkede nej. Og Sanne Severinsen mener, det er den generelle holdning hos bogformidlingerne.
  – For at overleve søger Stakbogladen andre veje, og det er fint nok. Men vi kører en velfungerende forening, der ikke er nogen grund til at nedlægge, siger hun.
   De fagspecifikke bogformidlinger er nødvendige, fordi de kan tilbyde de studerende noget andet, end Stakbogladen kan. Politologisk Bogformidling er involveret i mange aktiviteter på Statskundskab og yder bl.a. økonomisk støtte til fakultetsbladet Kandestøberen.
  – Jeg har svært ved at se, hvordan en universitetsbutik skal kunne gøre det lige så billigt, som vi kan i dag, siger Sanne Severinsen og påpeger igen, at de er en non-profit organisation.
   Politologisk Bogformidling har opbakning fra instituttet og regner derfor med at fortsætte i mange år frem over. På trods af bogformidlingernes forbehold tror Jens Viltoft-Hansen stadig på projektet.
  – Tingene skal nok falde på plads på den ene eller anden måde. I sidste ende har vi jo det samme mål: at tilbyde de studerende så billige bøger og undervisningsmaterialer som muligt.