Aarhus Universitets segl

Branding for studerende

Der er kamp om de spændende job som nyuddannet. Personlig branding på nettet kan blive et vigtigt våben i kampen om at skille sig ud.

 

Ida Hammerich Nielson
ihn@adm.au.dk


LinkedIn, Facebook, blogs, Twitter, YouTube, personlige hjemmesider. Lasse Chor, der læser informationsvidenskab, er meget synlig i cyberspace. Og det er en helt bevidst strategi i forsøget på at brande sig selv over for kommende arbejdsgivere og samarbejdspartnere.
  – Jeg tør godt indrømme, at jeg googler mig selv. Synligheden på nettet spiller en stor rolle for ens fremtidige karrieremuligheder, siger Lasse Chor, der har fået flere henvendelser om job på baggrund af sine online-profiler og ved siden af studiet arbejder som bl.a. instruktor og Head of Center for det tværfaglige studenternetværk UNITY. Lasse Chor drømmer om en karriere som iværksætter og er allerede i gang.
   Jacob Høedt Larsen er enig i vigtigheden af at brande sig selv online. Han er medejer af firmaet dinonlineprofil.dk, som bl.a. vejleder studerende i kunsten at skille sig ud på nettet. Han understreger, at virksomheder i større og større grad får det første indtryk af kandidaten på nettet.
  – HR-medarbejdere googler efterhånden nærmest per automatik potentielle medarbejdere. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på, hvordan man fremstår online. Og det er en fordel at skabe sin faglige profil på nettet, allerede mens man læser, siger Jacob Høedt Larsen.

Faglighed og humor
Der er mange platforme, man kan benytte i forsøget på at brande sig selv på nettet. Det handler først og fremmest om at være synlig og netværke på sociale platforme som f.eks. LinkedIn, men Jacob Høedt Larsen anbefaler også, at man som studerende prøver at synliggøre sine faglige kompetencer via en blog.
  – Du kan f.eks. starte med at blogge om et emne, du har behandlet i din bacheloropgave – så er dit navn allerede forbundet med nogle faglige søgeord på Google og andre steder. Samtidig bliver du forbundet med din faglighed, når nogle forsøger at finde dig på nettet, siger Jacob Høedt Larsen.
   Lasse Chor advarer imidlertid imod, at man kaster sig ud i at skrive lange blogs, som ingen alligevel læser.
  – Jeg tror mere på mikro-blogging som f.eks. Twitter, hvor man kan poste links til noget, der er fagligt relevant. Og så er det en stor fordel at have sin egen hjemmeside, siger han.
   Lasse Chor forsøger ikke at skabe et glansbillede af sig selv på nettet. Han har blandt andet en video liggende på YouTube, hvor han åbner en flaske champagne med et glas. Også den slags spiller med i det samlede brand.
  – Arbejdsgivere og samarbejdspartnere kan hurtigt finde mit CV og på den måde få det seriøse billede. Men branding handler også om menneskelige kvaliteter – derfor bruger jeg også humor og selvironi på nettet. Google registrerer alt, der bliver skrevet om dig, så du kan ikke tegne et perfekt billede af dig selv. Du kan lige så godt prøve at vende de ting, der så er, til din fordel, siger Lasse Chor.

Klar til tæsk
Det er vigtigt at målrette sin profil på nettet til den branche, man gerne vil ud i bagefter. Man skal derfor først og fremmest overveje, hvilken type virksomhed man gerne vil ansættes i. Generelt kan man nok sige, at jo ældre industri, jo mindre interesse vil de have for online-branding, siger Jacob Høedt Larsen.
  – Hvis du gerne vil ind i den finansielle sektor eller i en virksomhed som f.eks. A.P. Møller-Maersk, skal du måske tone din online-profil lidt ned. Hvis du derimod vil arbejde med kommunikation, it eller kreativitet, kan du slå dig mere løs, siger han og anbefaler, at du ser på, hvordan virksomhederne præsenterer sig selv på nettet for at få en fornemmelse af, hvordan du skal gribe din branding an.
   At der er forskellige holdninger til personlig branding på nettet, har Lasse Chor også erfaret.
  – Nogle synes, min hjemmeside er for meget, og det har jeg ikke noget imod. Hvis man vil brande sig selv, må man også kunne tåle, at nogle synes, man er en kæmpe idiot. De første, som gør nogle ting, får ofte tæsk for det, siger Lasse Chor og tilføjer, at det også har betydning, hvilken kultur der er på éns studium.
  – På Institut for Informations- og Medievidenskab er det efterhånden ved at være o.k., at man har en personlig hjemmeside og bruger nettet til at profilere sig selv. Mange af de folk, vi spejler os i, har selv personlige hjemmesider. Hvis man virkelig vil skille sig ud og provokere lidt, kan man bruge videoer på YouTube til at profilere sig. Her vil man være én af de første, siger Lasse Chor.

Mød virksomhederne
I slutningen af september slog SICEF – Scandinavian International Career and Education Fair – dørene op for den årlige karrieremesse i Ridehuset. Temaet for messen var relationer, og de studerende kunne blandt andet høre oplæg om, hvordan de kan bruge nettets sociale medier til at skabe de vigtige relationer til erhvervslivet og på den måde brande sig selv. En hurtig rundspørge blandt virksomhedsrepræsentanterne på messen viser imidlertid også, at man heller ikke skal overdrive betydningen af at være meget synlig i cyberspace. Laila Melgaard Agerholm, der er rekrutteringspartner i Vestas, fortæller:
  – Det er en fordel at have et netværk på f.eks. LinkedIn. Her kan du skrive, at du er jobsøgende, og på den måde få tips om ledige job fra dine kontakter. Men i en jobsøgningssituation er det ikke i sig selv udslagsgivende, at du f.eks. har din egen hjemmeside, medmindre det har relevans for det job, du søger, siger hun.
   Samtidig understreger Laila Melgaard Agerholm, at man ikke må glemme den personlige kontakt i forsøget på at brande sig selv. Man kan f.eks. møde virksomhederne til messer. Og hvordan kan man så skille sig ud her?
  – Vi lægger mærke til, om den studerende har et stort drive og er målrettet. At man ved, hvad man vil, og hvad man kan. Derudover er det et stort plus, at den studerende fokuserer på, hvad han eller hun kan tilbyde virksomheden, i stedet for blot at læne sig tilbage og spørge, hvad vi kan tilbyde dem, siger Laila Melgaard Agerholm.

Branding betyder ifølge Den Danske Ordbog:

”Det at gøre et varemærke kendt og give det en bestemt identitet eller profil ved målrettet annoncering, udarbejdelse af logoer med mere”. Selve ordet branding stammer fra engelsk brand, ”at brændemærke”.