Aarhus Universitets segl

Etisk kodeks skal sikre flere timer

Forslag om bundniveau for undervisningen på universiteterne kan ødelægge den pædagogiske udvikling, advarer prodekan på Det Humanistiske Fakultet.

 

Af Helge Hollesen
hho@adm.au.dk

Alt for få undervisningstimer. Overfyldte auditorier og en karakter som eneste feedback på en eksamensopgave. Så gør universiteterne det ikke godt nok, mener Akademikernes Centralorganisation (AC).
  Derfor vil AC sammen med Dansk Industri arbejde for, at de studerende sikres et bundniveau for undervisning, feedback og fysiske rammer. Niels Lykke Jensen fra AC mener, der skal være tale om en etisk kodeks mellem universiteterne for at undgå, at der opstår et bureaukratisk monster.

9 timer er for lidt
Studenterrådets formand Svend Dyrholm er grundlæggende enig i forslaget.
  – Flere steder på humaniora har man nærmest ikke undervisning. Universitetets undersøgelse af studiemiljøet viste, at studerende på humaniora i snit har 9 undervisningstimer og kun bruger 27 timer om ugen på deres studium. Det er jo nærmest et deltidsstudium, og det er ingen tjent med, siger Svend Dyrholm. Han mener, de studerende sidder for meget på læsesale og har for lidt tid sammen med dygtige undervisere, der kan begejstre og perspektivere studierne.
  – Men der skal selvfølgelig følge penge med minimumskravene, fastslår studenterrådsformanden.

Mange typer undervisning
Arne Kjær, der er Det Humanistiske Fakultets prodekan for undervisning, synes, det er problematisk at sætte en nedre grænse for konfrontationstimer
  – Hvordan skal de timer tælles? Er en time en time, uanset om det er en individuel vejledningtime eller en forelæsning med 300 studerende? spørger prodekanen. Han frygter, at minimumskravet kan sætte den pædagogiske udvikling i stå.
  – Der er mere brug for at sætte fokus på fortsat pædagogisk udvikling og organisering af undervisningen, så de studerende lærer noget mere uafhængigt af, hvor mange konfrontationstimer de har. Der er jo mange typer undervisning fra forelæsninger til praktikophold, specialeskrivning og undervisning, der er baseret på en høj grad af projektarbejde og vejledning. Skal man til at gøre det op i timer, tror jeg ikke, det kan undgå at blive meget bureaukratisk, siger Arne Kjær.