Aarhus Universitets segl

Succes med formidling i flot indpakning

Mens størstedelen af bogbranchen stønner under faldende omsætning, fortsætter Aarhus Universitetsforlag de seneste års fremgang. I år er omsætningen steget med 21 procent.

 

Af Helge Hollesen
hho@adm.au.dk

På et presset bogmarked har Aarhus Universitetsforlag tilsyneladende fundet en niche, hvor krisen ikke kradser. Nye partnere og overtagelsen af Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag har sammen med salget af forskningsformidlende bøger sikret en solid fremgang i omsætningen, der i årets første tre kvartaler steg med 21 procent. Dermed trodser forlaget den generelle tendens blandt de danske bogforlag, der i år har mistet 20 procent af deres salg.
  – Vi har åbenbart fundet en form for forskningsformidling, som der er et publikum til, konstaterer forlagets souschef Carsten Fenger-Grøndahl. Den vurdering deler Nils Bjervig, der er ansvarshavende chefredaktør på bogbranchens tidsskrift Bogmarkedet .
  – Forlaget er lidt af en succeshistorie, synes jeg. Ledelsen har formået at skabe et nyt og mere moderne forlag, som har en bredere appel med mange af sine bøger, end et universitetsforlag normalt har. Samtidig udgiver det jo mange flotte bøger, som også er blevet præmieret af Foreningen for Boghåndværk, siger Nils Bjervig.

Led i lang udvikling
Omkring halvdelen af årets fremgang på universitetsforlaget skyldes, at det 1. januar overtog udgivelserne fra Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag. På pluskontoen tæller også de omkring 2000 eksemplarer af undervisningsbogen En ny himmel , der er resultatet af et samarbejde mellem universitetsforskere og gymnasielærere. Men derudover kan Carsten Fenger-Grøndahl ikke pege på konkrete årsager til den øgede omsætning.
  – Den er jo led i en lang udvikling. Serien med henholdsvis Renæssancens, Romantikkens og Oplysningens verden har i den sammenhæng spillet en stor rolle. Vi har netop udgivet Modernitetens verden , og hver gang en ny bog i serien er udkommet, har den trukket salget af de foregåede udgivelser op. Så den tæller meget i forlagsøkonomien, fortæller han.

Succes med samarbejde
Medvirkende til forlagssuccesen er også samarbejdet med Folkeuniversitetet om forelæsningsrækker med afsæt i aktuelle bogudgivelser. I år har omkring 2500 kursister på den måde fået både foredrag og en tilhørende bog.
  – Det er en anden måde at formidle forskning på, som forklarer en del af vores fremgang, siger Carsten Fenger-Grøndahl. Han peger desuden på succesen med de foreløbig syv titler i Univers -serien, som alle er kommet i mere end ét oplag, hvilket er usædvanligt for den type forskningsformidling.
   Souschefen understreger, at forlagets eksistensberettigelse fortsat er forskningspublicering på højeste niveau.
  – Arbejdet med at formidle og få mest mulig viden ud er med til at skabe volumen, og æren for det skal gå videre til de fremragende forskere, som gerne vil ud i verden med deres formidling. Uden deres engagement kunne vi ingenting, fastslår han.

 

Bøger, der sælger

 

  • De anmelderroste verdensbøger – Renæssancens verden, Romantikkens verden og Oplysningens verden – har hver solgt mellem 2000 og 3000 eksemplarer. Dertil kommer 1000 eksemplarer af hver bog i bogklubudgave. Fjerde bind, Modernitetens verden , er netop udkommet.
  • En ny himmel er solgt i 2000 eksemplarer til klassesæt på landets gymnasier, siden den udkom i januar i år.
  • 1000 eksemplarer af Ole Thomsens romerske litteraturhistorie Veje til Rom er afsat til en bogklub, og 500 er i år afsat som såkaldt normalsalg.
  • Danmarks historie i grundtræk er solgt i mere end 1000 eksemplarer.