Aarhus Universitets segl

Studerende om formiddagen - direktører om eftermiddagen

Kandidatstuderende fra Handelshøjskolen og Institut for Økonomi, Aarhus Universitet, agerer bosser og konsulenter i virksomheden Junior Consult, der er blevet en kæmpesucces. I år kan den fejre 20-års jubilæum.


Af Louise Debois
ldn@adm.au.dk


En konsulentvirksomhed med 27 fastansatte konsulenter og et netværk af knap 500 eksterne medarbejdere. En årlig omsætning på 1,8 millioner kr. Medarbejderudviklingssamtaler, årlige strategiseminarer, et stort alumnenetværk og et kundekartotek, der rummer både Grundfos, LEGO og Microsoft. Lyder det topprofessionelt? Det er det også, men hele herligheden består udelukkende af kandidatstuderende fra Aarhus Universitet, primært fra Handelshøjskolen. Faktisk er det deres studiejob at drive virksomheden Junior Consult, som bl.a. laver medarbejdertilfredshedsundersøgelser, markedsundersøgelser og konkurrentanalyser for det danske erhvervsliv. I år har virksomheden 20-års jubilæum.
– Det er en hel unik virksomhed og den eneste af sin slags i Danmark, der har eksisteret så længe. Vi er drevet som en forening, vi er udelukkende kandidatstuderende, og vi har ingen overordnede. Det er utrolig lærerigt, fordi vi er med hele vejen, fortæller Annette Borg, der udfylder en af pladserne i den tre mand store direktion. Når hun ikke har næsen i bøgerne på cand.merc.en i strategi, organisation og ledelse på Handelshøjskolen, sørger hun for Junior Consults daglige drift.

Cool Business
Junior Consult bor i Vestergade 58 – inde i en gammel og velbevaret, brostensbelagt købmandsgård med bindingsværk og svalegange. Ud over Junior Consult er det mest kreative it- og designvirksomheder, der bor i gården. Men det er ikke kun adressen, der er cool. Indenfor sidder en håndfuld unge konsulenter og arbejder. De fleste er mænd – alle i ægte business-stil med nystrøgne skjorter og en passende mængde voks i håret. To af dem holder møde i et rum med glasvinduer i bunden af lokalet, og iført headsæt sidder de såkaldt ”eksterne phoners” og snakker både engelsk, spansk og italiensk, for Junior Consult laver også undersøgelser for danske virksomheder i udlandet. I midten af rummet hænger et stort ”strategikort for professionel projektledelse”, og ovenpå ligger konferencelokalet. Jo, det ligner faktisk en professionel virksomhed.
Annette Borg fortæller, at Junior Consult oprindeligt startede i lokaler på Handelshøjskolen, men i mange år har haft egne lokaler. For et par år siden flyttede de til Vestergade 58.
– Vi er virkelig glade for stedet. Det er dejligt at kunne virke professionelle udadtil, når vi har vores kunder på besøg, siger hun.
Det eneste, der ikke er helt professionelt, er den løn, som juniorkonsulenterne får. Junior Consult er nemlig langt billigere end andre konsulentbureauer.
– Vi er jo ikke færdiguddannede endnu og tager derfor heller ikke fuld pris. Alle er timelønnede. Det er en del af konceptet. Men vi arbejder her ikke kun for pengenes skyld, siger Annette Borg.

Fedeste studiejob
Det er populært at få et studiejob som juniorkonsulent. Til gengæld er det ikke helt nemt. Ud over at gå på sjette semester kræver det både meget høje karakterer og relevant erhvervserfaring. Junior Consult får omkring 100 ansøgninger om året, men ansætter maksimalt 12 nye konsulenter.
– Vi tager kun de allerdygtigste studerende ind. Vi skal være på niveau med andre konsulenthuse, og vi går meget op i professionalisme, fortæller Annette Borg.
En af dem, der nåede gennem nåleøjet i sidste ansættelsesrunde, er Jens Christensen, som til daglig læser HA almen på sjette semester. Han har kunnet skrive konsulent på visitkortet i halvanden måned nu, og han er vild med det.
– Det er superfedt at få lov til at arbejde så professionelt med tingene. Både når det gælder vores eksterne kunder og alt det interne arbejde, der ligger i at drive en virksomhed. Lige nu arbejder jeg på en kundetilfredshedsundersøgelse for en stor dansk virksomhed, hvor jeg kan bruge en masse af de statistiske metoder, jeg har lært på studiet.
Og selv om Jens Christensen allerede har arbejdet omkring 70 timer, mener han ikke, at det går ud over læsningen.
– Alle er jo studerende, så der er stor fleksibilitet med hensyn til arbejdstiden og arbejdsopgaverne, siger han. Annette Borg peger også på netværket som en af de helt store fordele ved at arbejde hos Junior Consult.
– Rigtig mange får efterfølgende job gennem tidligere konsulenter eller gennem kunder, som de har været i berøring med, fortæller hun.

Finanskrisen er en fordel
Hos Junior Consult behøver man ikke være opsøgende for at finde nye kunder. Virksomheden har faktisk aldrig lavet reklamekampagner, for kunderne kommer helt af sig selv. Det lyder næsten for godt til at være sandt, men det skyldes det store alumnenetværk, fortæller Annette Borg. Ude i det danske erhvervsliv sidder nemlig flere hundrede tidligere juniorkonsulenter, som er ivrige efter at købe konsulentbistand hos Junior Consult. Heller ikke finanskrisen kan få reklamebudgettet til at spire:
– Vi oplever en kundetilstrømning for tiden, fordi vi kan konkurrere på prisen. Det er en stor fordel i øjeblikket, siger Annette Borg. Og når først kunderne er kommet inden for døren i Vestergade 58, kommer de som regel igen.
– Kunderne er meget positive, og vi oplever ingen skepsis i forhold til kvaliteten af vores resultater. Selv vores konkurrenter henvender sig for at få et samarbejde op at stå. Mange virksomheder kan også godt lide, at vi er i øjenhøjde. Når vi tager ud til en kunde, kommer der ikke fire mand i sorte jakkesæt og en stor, flot Mercedes. Vi kan snakke med folk, og det er de glade for, siger hun.

Junior Consult-ånden
Men hvor findes mon opskriften på en tilsyneladende så enestående succes?
– Jeg tror, det skyldes en meget stærk virksomhedskultur. Vi har fået en masse viden overgivet fra alle de tidligere konsulenter, og så er alle, der arbejder her, utroligt engagerede og dygtige. Alle brænder for Junior Consult-ånden, fortæller hun.
Kernen i ”ånden” er engagement og fællesskab, for det er først og fremmest det, der gør, at Junior Consult i 20 år har været en voksende succes.
– Vi går meget op i at lave en masse socialt sammen ved siden af arbejdet. Vi deltager i sportslige arrangementer, laver julefrokoster, sommerfester og fredagsbarer, hvor vi synger Sing Star, siger hun. Og netop Junior Consult-ånden er også det, Jens Christensen peger på som det helt centrale.
– Jeg blev meget overrasket over det engagement, der er her, både når det gælder det faglige og det sociale. Man får en ansvarsfølelse over for virksomheden og har lyst til at yde sit bedste.
Men selvom Junior Consult får ansøgninger og kundetilbud nok, er der ikke planer om at udvide organisationen. Det vil nemlig kræve et for stort administrativt arbejde, og det skal kunne lade sig gøre at studere ved siden af. Sådan har det været de sidste 20 år, og sådan skal det fortsat være, fastslår Annette Borg.

Fakta: Junior Consult

  • Junior Consult blev stiftet i 1989 af en flok studerende fra Handelshøjskolen. Virksomheden drives som en forening og omfatter i dag 27 konsulenter og et netværk af knap 500 eksterne medarbejdere. Alle er studerende ved Handelshøjskolen (ASB) eller Institut for Økonomi, Aarhus Universitet.
  • Junior Consult tilbyder bl.a. medarbejdertilfredshedsundersøgelser, interviewopgaver, koncepttests og markedsundersøgelser.
  • Man kan kun være ansat i Junior Consult, så længe man er kandidatstuderende. Derefter går stillingen i ”arv” til yngre studerende.