90.000 ellevilde fans samlet på et sted. Alle er klædt i de samme farver, alle synger de samme sange, og alle håber på det samme: En sejr til deres elskede universitetshold. Normalt har de vidt forskellige interesser. Studerende, professorer, sekretærer, timelærere og alumner, men lige nu står de sammen. Sammen i kampen mod den ydre fjende.
Billedet er svært at forestille sig på Aarhus Universitet. Men i USA kan sport derimod virkelig samle folk fra alle grene af universitetet og skabe en fælles identitet, som vi kun kender lidt til herhjemme.
Tager man kapsejladsen på universitetssøen, kan den heller ikke rigtig sammenlignes med sportskampene i USA, hvor to universiteter møder hinanden. Kapsejladsen er en intern kamp mellem institutterne, og den kan groft sagt højst skabe splid i konkurrencen om, hvilket institut der er hurtigst på vandet og rundt om ølflasken.
Hvordan opnår man så denne fællesskabsfølelse på Aarhus Universitet? Og kan man? Hvad er i det hele taget Aarhus Universitets identitet?
Det havde nok været lettere for bare tre år siden, hvor AU var synonym med de gule mursten i Universitetsparken. Sådan er det ikke længere. Nu er Aarhus Universitet både gult, rødt, sort, hvidt og gråt. Det har fødselsdag flere gange om året og er blandt andet både 80 år, 105 år og 9 år, og selv om det fortsat hedder Aarhus Universitet, har det nu rødder i både Jylland, på Sjælland og på Fyn.
– Kulturer er ikke bare noget, man klasker sammen med et fælles logo og en festlig T-shirt, og så er det overstået, fortæller Anne-Marie Skov, kommunikationsdirektør i Carlsberg, om at skabe en ny, fælles identitet efter bryggeriets fusion med dele af Scottish and Newcastle i 2008.
Dekan Børge Obel fra Handelshøjskolen er enig i, at det er svært, og når det kommer til AU, mener han, at der skal noget nyt til for at opnå fællesskabsfølelsen.
– Det skal være noget, hvor vi alle sammen kan sige: Det her er Aarhus Universitet, og det er det, der markerer os. Ligegyldigt om man kan lide vores nye design, det femte element, eller ej, er det så radikalt, at alle ved, det er AU. Det er lidt ligesom universiteterne i USA, der har hver deres maskot, som alle kender, og det skaber en form for identifikation.