Aarhus Universitets segl

Har finanskrisen ændret din fremtid?

Arbejdsløsheden stiger generelt, og nyuddannede akademikere er også ramt. CAMPUS har spurgt fire studerende inden for økonomi, hvordan de aflæser finanskrisen i forhold til deres egen fremtid.


Af Astrid Hellerup Madsen
ahm@adm.au.dk


Kristian Røge, 2. semester, Økonomi

Har finanskrisen ændret noget i din interesse for økonomisk teori?
Jeg ved ikke, om den har ændret noget. Men den har helt sikkert sat teorierne i perspektiv. Krisen har vist, at økonomiske teorier ikke kan forudsige alt, men at de er en hjælp til det. Vi har fundet ud af, at tingene er mere komplekse, end man nemt kan tro, når man mest har fokus på bøger og teori, som vi har i starten. På den måde har finanskrisen vist, at vores studium er meget relevant.

Hvor meget har finanskristen påvirket dit studiums indhold?
Det har den stort set ikke gjort, ikke på undervisningsniveau. Det er heller ikke noget, vi studerende snakker om indbyrdes, for det ændrer ikke noget for os nu. SU’en er ikke faldet, huslejen er ikke steget, og antallet af studiejob er stadig det samme. Der er fire år, til jeg kommer ud på arbejdsmarkedet, og til den tid er det værste nok overstået. Så jeg kommer sikkert ud herfra med samme forventninger til jobmuligheder, som jeg startede med.



Victor Klastrup, 10. semester, cand.merc, ASB


Hvad tror du, finanskrisen kommer til at betyde for dine jobmuligheder?
Da jeg begyndte på studiet, forventede jeg selv engang at skulle ud og fortælle en virksomhed, hvem jeg var, og hvad jeg kunne. Det har sådan set ikke ændret sig. Som det ser ud nu, bliver nogle jobområder hårdere ramt end andre. I finansieringsbranchen, f.eks. banker, skæres der meget ned. Og fordi der spares i den finansielle sektor, vil flere gå efter jobbene i det offentlige.

Hvor meget har finanskristen påvirket dit studiums indhold?
Ikke noget overhovedet. Det er for kortsigtet at lave studiet om pga. en kortvarig ændring i samfundet. Virksomhederne skal vide, hvad de får, når de ansætter en cand.merc. Jeg er færdig til sommer, så selvfølgelig snakker vi studerende meget om finanskrisen og jobmuligheder. Alene cand.merc.-uddannelsen har 12 specialiserede retninger, så selv om andre kan gå efter de job, jeg har målrettet mig mod, vil jeg stadig være mest specialiseret på området.



Søren Thule Madsen, 4. semester, HA, ASB


Hvor meget fylder finanskrisen i dit studiemiljø?
Det fylder ikke ret meget, for som studerende mærker vi ikke rigtigt noget til det. Selvfølgelig læser jeg meget om det, for det fylder jo i medierne. Det er mere noget, vi joker med. F.eks. med Facebookgruppen ”Jeg har haft finanskrise siden jeg fik dankort” og sådan noget. I timerne er det blevet inddraget forbløffende lidt, selv om det kunne være spændende at se mere på. Det kommer vi måske også til, for Handelshøjskolen har meget fokus på økonomisk bæredygtighed i undervisningen.

Hvad tror du, finanskrisen kommer til at betyde for dine jobmuligheder?
Der er tre år, til jeg er færdig, og til den tid er skuden vel vendt igen. Så jeg tror ikke, det får betydning for min jobsøgning. Jeg har hele tiden været meget opmærksom på, at det ikke er studiet alene, der skal få mig foran i køen efter de gode job. Det er i lige så høj grad resten af mit CV, studiejob osv., jeg skal sælge mig selv på.



Dorthe Krog, 10. semester, Økonomi

Hvad tror du, finanskrisen kommer til at betyde for dine jobmuligheder?
Jeg har altid troet, at et stempel fra økonomistudiet ville åbne for mange gode jobmuligheder. Det havde man hørt – altså at økonomer ville have let ved at få job efter studiet. Men nu ser det ud til, at det bliver sværere. Jeg er færdig med studiet inden for et år, så det kan sagtens få betydning for mig. Job i det offentlige er der stadig mange af, men ikke i det private erhvervsliv. Markedsføringschef i LEGO bliver man nok ikke lige med det samme.

Hvor meget har finanskrisen påvirket dit studiums indhold?
Jeg har været på virksomhedspræsentation med studiet, og her blev der snakket meget om finanskrisen. F.eks. om, hvor der er fyringsrunder i denne omgang. I undervisningen indgår krisen ikke så meget. Vores undervisere kommer med korte kommentarer om det. Det bliver ikke inddraget i de faglige diskussioner, men er mere noget, de kan finde på at stille ekstraspørgsmål om ud til holdet.