Aarhus Universitets segl

Midt i væksten

Aldrig har Aarhus Universitet optaget så mange ph.d-studerende. Som medlem af ph.d.-udvalget på Det Naturvidenskabelige Fakultet er Adam Etches med til at planlægge fremtiden for de mange nye, der kommer til hvert år.


Af Kristian Serge Skov-Larsen
ksl@adm.au.dk

En vækst i ph.d-optaget på 60 procent på fire år. En række nye samlede ph.d.-skoler, der koordinerer forløbene for hele hovedområdet i stedet for at lade hver enkelt afdeling stå for deres egne ph.d.-er. En universitetsledelse og et videnskabsministerium, der hele tiden har luppen solidt plantet over ph.d.-uddannelsen og ser det som den store videnssatsning og fokusområde for universiteterne i de næste år.
Adam Etches forklarer, at han i Det Naturvidenskabelige Fakultets ph.d.-udvalg i bogstavelig forstand er med til at lægge sporene for fremtidens forskeruddannelse.
– Alt er stadigvæk nyt, og vi udvider hele tiden. Der er tæskemeget fokus på ph.d.-området, og vi får også pengene til virkeligt at rykke. Som studenterrepræsentant er det fede, at vi er inde over det hele i idéfasen. Vi er med, når tingene bliver planlagt på helt lige fod med vip’erne, og det giver indflydelse, siger han.

En del af arbejdet

Han forklarer, at ph.d.-udvalget bare i den sidste periode blandt andet har diskuteret frisemestre, løn under udlandsophold, ligestillingstiltag, fælles layout af de færdige afhandlinger og ensretning af den midtvejseksamen, som alle ph.d.-studerende skal igennem.
Adam Etches har tidligere været studenterpolitisk aktiv, og lidt lige som de studerendes fagråd er de ph.d.-studerende organiseret i en fælles forening på hele naturvidenskab. Til forskel fra sin studenterpolitiske aktivitet ser han nu på mange måder arbejdet i ph.d.-udvalget som en del af sit arbejde.
– Som ansat på Aarhus Universitet har jeg også en forpligtelse til at gøre min arbejdsplads bedre, hvorimod en vigtig forpligtelse som studenterpolitiker også er at huske at få højere karakterer. Arbejdet i ph.d.-udvalget er selvfølgelig også noget, der opkvalificerer mig voldsomt, og det står da også på mit cv, siger han.

 


Ph.d.-udvalg

På hvert hovedområde er der etableret fælles ph.d.-skoler med medfølgende ph.d.-udvalg, der koordinerer skolens arbejde sammen med dekanen og ph.d.-skolelederen – lidt på samme måde som studienævnet koordinerer kandidatuddannelserne.

Udvalget består af både videnskabelige medarbejdere og ph.d.-studerende. Præcist hvor mange og hvordan de er fordelt, varierer fra hovedområde til hovedområde.