Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Undervisning, der motiverer

Lektor Karina Skovvang Christensen motiverer sine studerende på særlige måder. Dette efterår kunne de studerende konkurrere om restaurant-gavekort.


Af Rikke Carlsen
rc@adm.au.dk

Restaurant Van Koch har sponsoreret gavekortene, og konkurrencen foregår til lektor Karina Skovvang Christensens forelæsninger i organisatorisk adfærd på Institut for Økonomi.
– Faget går ud på at introducere de studerende til, hvad man kan komme ud for, når man er i en virksomhed, og motivationsteori er en meget central del af vores pensum, siger Karina Skovvang Christensen.
Hun har gennem de seneste tre år forsøgt sig med alternative motivationsmetoder, både for at motivere de studerende til at lave og lære mere og for at demonstrere fagets teorier, heriblandt motivationsteorierne, i praksis.

Ikke rationelt at deltage

Alle studerende skulle dette semester aflevere to obligatoriske opgaver. Men de studerende kunne i makkerpar vælge at aflevere to ekstra, ikke-obligatoriske opgaver og dermed deltage i konkurrencen om de sponsorerede gavekort.
Til sidst ville Karina Skovvang Christensen trække lod blandt de studerende, der havde bestået fire opgaver.
– Vi mennesker antages som rationelle, ved at vi optimerer situationerne for os selv, men det er jo slet ikke rationelt for de studerende at tilmelde sig konkurrencen. Det antal timer, de skal bruge på at lave de to frivillige opgaver, står slet ikke mål med den præmie, der var. Hvis de alle nu brugte det antal timer, de har brugt på opgaverne, på at arbejde ved siden af studiet, så havde de jo tilsammen tjent langt mere. Desuden var det kun nogle af dem, der rent faktisk ville vinde, siger hun.
Karina Skovvang Christensen forklarer, at det derfor må være noget andet end præmien, der driver processen – altså en indre motivation som for eksempel lysten til at lære.

Lav mere og vind uanset hvad

Vinderne af førstepræmien er Kirsten Jessen og Anne Lund, og de er ikke i tvivl om, at præmien havde en vis motivationsfaktor:
– Vi ville under alle omstændigheder have forsøgt at aflevere fire cases, men præmien sikrede, at man kæmpede lidt ekstra for at aflevere de sidste også, siger pigerne.
– Vi ville måske ikke have arbejdet så grundigt med opgaverne, hvis ikke der var en præmie. For så ville det betyde knapt så meget, hvis man ikke bestod alle fire. Man skulle jo bestå dem for at vinde.
De to vindere er naturligvis glade, men de er ikke de eneste, der har fået noget ud af konkurrencen. Selvom pigerne har vundet gavekortene, har deres konkurrerende medstuderende også fået et udbytte. Dan Bøgh er en af dem:
– Jeg synes, at det at aflevere flere cases var smart, fordi vi skal til eksamen. På den måde er der mindre stof at læse op på, når man har gennemgået det grundigt løbende, siger han.