Af Ida Hammerich Nielson
ihn@adm.au.dk
Professor Steen Hildebrandt kigger sit manuskript igennem på scenen. En kvinde dupper lidt pudder i ansigtet på ledelsesforskeren fra Handelshøjskolen (ASB), mens belysningen indstilles. En kameramand siger, at man er klar til optagelse, og 15 minutter efter, Steen Hildebrandt er trådt ind ad døren til Danmarks Radio i Århus N, er han i gang med sit 20-minutters foredrag om bæredygtig ledelse.
Vi er til optagelse af forelæsninger til Danskernes Akademi – det nye samarbejde mellem DR og en række af landets universiteter, herunder Aarhus Universitet, om at formidle forskning på DR2 og på websitet www.dr.dk/danskernesakademi
De første seermålinger viser, at der på hverdagseftermiddage, hvor Danskernes Akademi er programsat mellem 14 og 16, er op til 25.000 seere. Ved genudsendelserne i weekenden er der op mod 50.000 seere. Ikke just X Factor-tal, men sådan må det nok være med programmer, der mest appellerer til hjernefaktoren.
– Antallet af seere er for Aarhus Universitet ikke et afgørende succeskriterium for Danskernes Akademi. Hvis flertallet sidder og sover og alligevel ikke bliver klogere på emnet, kan det være lige meget, om der er 50.000 eller 500.000 seere. Men 50.000 er dog mere end et fyldt nationalstadion. Hvor kan forskere ellers få så stort et publikum? spørger Hans Plauborg, der er projektleder for Danskernes Akademi på Aarhus Universitet.
I løbet af foråret og især fra efteråret skal Aarhus Universitet selv i gang med at producere en del af optagelserne til Danskernes Akademi.
– Vi har et tv-studie på Handelshøjskolen, som er ved at blive indrettet, så det kan bruges. Men derudover vil vi meget gerne udvide konceptet til at omfatte auditorieforelæsninger foran et større publikum. Studieoptagelser kan være udmærkede, men er og bliver ikke den naturlige setting for interessant vidensformidling, siger Hans Plauborg.
Han tilføjer, at AU’s deltagelse i Danskernes Akademi skal ses som led i flere nye aktiviteter i forhold til forskningsformidling fra Aarhus Universitet.
– Vi har ifølge universitetsloven pligt til at formidle forskningen, og for at opnå størst mulig impact over for målgrupperne og mindst mulig arbejdsbyrde for forskerne vil vi prøve at tænke mere formidling i tema-pakker til forskellige medieplatforme. For eksempel vil temaet om "Krop og kultur" på Forskningens Døgn i april suppleres af samme tema, men forskellige historier i alumnemagasinet AUgustus, og flere forelæsninger på Forskningens Døgn vil blive forsøgt optaget med henblik på at bringe dem i Danskernes Akademi.
Idrætsforsker Ask Vest Christiansen, der har deltaget i flere optagelser til Danskernes Akademi, mener, at det er en udmærket idé at tænke mere forskningsformidling i tema-pakker på flere medieplatforme.
– Danskernes Akademi kan jo forekomme som lidt af en rodebutik, hvor alle mulige forelæsninger ligger mere eller mindre hulter til bulter. Jeg håber, at universitetet kan være med til at give formidlingen mere retning og prioritering, siger Ask Vest Christiansen.
Han er ikke voldsomt imponeret over DR’s indsats i forbindelse med, at han selv var "i ilden".
– Det var tydeligt, at det var lavbudget-tv. Der var problemer med kompatibiliteten mellem min PowerPoint og DR’s udstyr, og de kunne i første omgang ikke hjælpe med at skaffe billeder til mine slides, men dagen før jeg skulle på, fik jeg at vide, at jeg da bare kunne tage fra arkivet osv. Desuden synes jeg ikke, at studieoptagelser med et "dødt" publikum giver spændende og levende forelæsninger.
Professor i psykologi Bobby Zachariae, der også har fået flere forelæsninger optaget, er dog udelt positiv over for Danskernes Akademi.
– Det har på alle måder været en god oplevelse med en professionel, men afslappet stemning i studiet. For mig at se et det vigtigste formål med Danskernes Akademi ikke at formidle bestemte resultater af forskningen, men tværtimod at fortælle seerne, hvordan en videnskabelig tænkemåde fungerer. Og her giver DR-platformen virkelig mulighed for at nå ud til den brede befolkning, siger Bobby Zachariae.
Hans Plauborg kan kontaktes på hhp@adm.au.dk eller på telefon 2899 2234