Aarhus Universitets segl

Dokumentation: Charlotte Sahl Madsen om gruppeeksamen

Hør optagelsen af Charlotte Sahl Madsens svar på spørgsmålet om gruppeeksamen og døm selv. Videoen er optaget ved et debatmøde på Aarhus Universitet den 1. september 2010, hvor Videnskabsminister Charlotte Sahl Madsen svarede på spørgsmål fra salen.


 

Udskrift:

Thea P. Frederiksen, formand for Studenterrådet ved Aarhus Universitet:

Undervisningskvalitet hænger selvfølgelig også sammen med eksamenskvalitet, og der er både (…?…) sammenhæng og en masse andre sammenhænge, et krav om at eksamen skal stemme overens med (…?…) og eksamensformen skal stemme overens med undervisningsformen.

Der er stadig en lov, som betyder at man ikke er fri til at bestemme, om man vil til gruppeeksamen. Hvad er dit forhold til det?


Charlotte Sahl Madsen, Videnskabsminister:

Det er nu jeg skal formulere mig kløgtigt, så jeg ikke får startet [...uhørligt]

Jeg synes jo, at hvis man kigger på, hvad er det for nogle kompetencer, vi har brug for fremadrettet, så har vi jo også brug for, at vi kan arbejde sammen, at vi har respekt for andre fagligheder, at vi forstår at analysere, når vi sidder i et team, hvad er det for kompetencer den ene og den anden har og hvordan kan det bidrage til at løse den opgave vi har.

Der har jeg en god ballast fra min fortid i erhvervslivet, hvor jeg i den grad har arbejdet med diversitet og mangfoldighedsledelse. Der er noget, der tyder på at den måde man lavede gruppeeksamen på før i tiden, den havde nogle udfordringer. Jeg vil godt afsløre, at jeg er nysgerrig for, om man kan gøre det på en anden måde.

Det er en kompetence der er brug for, det er en kompetence uanset hvilket erhverv man skal ud og bestride, om man skal i erhvervslivet, om man skal ud i den offentlige sektor, agere i undervisningssektoren eller hvad det er, så får man altså brug for det samarbejdsgen.

Lysten til den der diversitet. Den der pirrende inciterende fornemmelse af, at der kan faktisk sidde nogle andre, der har supplerende kompetencer, som man har brug for. Og det er også et led i hele snakken om vigtigheden af entrepeneurskab og innovation at vi får det ind i stort set et hvilket som helst fag. At vi hele tiden kommer til at tænke på, den viden man nu tilegner sig, hvordan er det den kan bruges til at gøre tingene lidt bedre. Og alle ved jo at de store ideer, dem får man ikke bare alene.

De bliver bedre og bedre jo mere de bliver udfordret og udviklet sammen med andre. Så det at performe som team, det er en rigtig rigtig vigtig kompetence. Der skal vi se, om vi kan finde en eksamensform, hvor vi kan, hvor vi både kan bedømme det, men bestemt også individets leverance på samme tid. Så det kigger jeg meget på.  Jeg synes det er vigtigt.

Det er ikke det samme som at sige, at den gamle gruppeeksamen hermed er genindført, for den synes jeg havde nogle problemer. Det er at kigge på, kan vi vurdere team-preformance på en anden måde.