September 2013

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (98)

September 2013 (1): Månedens billede:  AU's 85-års fødselsdag

11. september 1928 - for 85 år siden - indledte Universitetsundervisningen i Jylland isin virksomhed. Indvielsen var en begivenhed, der dagen efter fyldte den lokale presses forsider, og vi har som Månedens billede valgt at vise en af disse, nemlig Aarhus Amtstidendes.

September 2013 (2): Jubillefesten 1953: Hør orig. grammofonplade!

For 60 år siden - den 12. og 13. september 1953 - markerede studenterorganisationerne universitetets første 25 år med den sagnomspundne Jubillefest, der med gøgl og fest samt spidstegte okser i Universitetsparken supplerede den højtidelige og officielle del af festlighederne.

September 2013 (3): For 60 år siden: Første kvindelige doktorand

Da cand.med. Kirsten Auken den 24. september 1953 - altså for 60 år siden - forsvarede sin afhandling med titlen Undersøgelser over unge kvinders seksuelle adfærd, blev hun den første kvinde, som forsvarede en doktordisputats ved Aarhus Universitet.

September 2013 (4): Ny bog om luftangrebet 31.10.1944

Ny bog fortæller detaljeret om Royal Air Force-angrebet på Gestapos hovedkvarter i parkkollegierne den 31. oktober 1944. Den letlæste bog bygger hovedsagelig på tidligere fremstillinger, men gør udmærket fyldest, mens vi venter på et selvstændigt, forskningbaseret værk om begivenheden.

September 2013 (5): Materiale vedr. Konsistorium og KF samt HSU

I forbindelse med oprydning mhp. ombygning og afgang er ganske omfattende mængder af materiale vedr. bl.a. Konsistorium, Konsistoriums Forretningsudvalg samt Hovedsamarbejdsudvalget tilgået den universitetshistoriske samling. En brøkdel af materialet rummes i kasserne herover.

September 2013 (6): Nyerhvervet materiale fra Naturvidenskab

AU Universitetshistorie har fra Science & Technology modtaget diverse lidt ældre materiale fra Det Naturvidenskabelige Fakultet, hvoriblandt dokumenter og udklip mv. vedr. Åbent Hus i Festugen 1975. Begrebet "Åbent hus" var dengang helt nyt.