Grethe Philip og Franz Blatt ved rektormiddag i midten af 1940'erne

I 1940'erne var der to store sammenkomster om året for professorerne og deres ægtefæller, nemlig 'rektormiddagen', der fandt sted på universitetet, og middagen hjemme hos universitetets velhavende bestyrelsesformand Carl Holst-Knudsen (1886-1956) i dennes mægtige Villa Ydernæs.

Billedet her stammer fra en rektorfest omkring 1946, hvor cand.oecon. Grethe Philip (1916-2016) ses sammen sin bordherre, professor i klassisk filologi, dr.phil. Franz Blatt (1903-1979).

Grethe Philip havde påbegyndt det statsvidenskabelige studium ved Københavns Universitet, men fulgte med sin kommende mand, cand.polit. Kjeld Philip (1912-1989) til Aarhus, da han i 1937 fik en stilling ved Økonomisk Institut, og hun kastede sig her over det året forinden oprettede økonomiske studium og blev som første kvinde cand.oecon. i 1941.

Kjeld Philip varetog i flere omgange økonomiske ministerposter i socialdemokratisk ledede regeringer, mens Grethe Philip gennem mange år sad i Folketinget for de radikale.

I 2001 gav Grethe Philip erindringsinterview til Universitetshistorisk Udvalg.

Læs i Dansk Biografisk Leksikon om