Studenternes Bolighuse: Om forholdene siden begyndelsen af 1970'erne

I begyndelsen af 70'erne nedlagde man Studenterrådets boligudvalg, efter at man havde fået kommunen til at oprette et fælles indstillingsudvalg for alle de offentligt støttede ungdomsboliger i Aarhus. Denne institution findes stadig og kaldes Det Regionale Indstillingsudvalg (RIU).

RIU bestemmer indstillingskriterierne for alle Kollegiekontorets boliger i Aarhus. Dengang mente man, at det var mere demokratisk og gennemskueligt, at kriterierne var de samme for alle ungdomsboliger, og at alle skulle have lige adgang til dem. Derfor gik man med til, at RIU overtog alle Studenterrådets rettigheder i forhold til ungdomsboliger i byen mod, at rådet fik betydelig indflydelse i RIU. Det har det den dag i dag, idet Studenterrådet råder over et betydeligt antal stemmer i RIU's repræsentantskab og ofte har en plads i dets forretningsudvalg.

På den måde har Studenterrådet  stadig meget at sige i forhold til, hvem der får lov til at bo i de offentligt støttede ungdomsboliger i Aarhus - herunder bolighusene på Gustav Wieds Vej, Willemoesgade og Møllevangs Allé.

[Tak til Niels Dyrholm, Studenterrådet, for oplysningerne i ovenstående].