Aarhus Universitets segl

Udbyg dit netværk

Aarhus Universitet skaber bedre rammer for networking blandt alumner via en ny hjemmeside.

Af Astrid Hellerup Madsen

Forestil dig, du vil søge job i en bestemt virksomhed. Inden du sender din ansøgning af sted, mødes du til en kop kaffe med en, der allerede er ansat i firmaet. I har fået kontakt, fordi I begge to er uddannet fra Aarhus Universitet og har fundet hinanden via universitetets nye hjemmeside for alumner.
    Bedre muligheder for at netværke med hinanden er den helt afgørende grund til, at Aarhus Universitet har etableret en ny hjemmeside for tidligere studerende.
   – Vi vil gerne bruge hjemmesiden til at opbygge et netværk for alumner. Her skal alle tidligere studerende kunne lave en profil, lægge sit cv og forskellige oplysninger om dem selv ind, siger alumnekoordinator Stinne Bille.

Profilnetværk for alumner
På længere sigt er målet at skabe en stor base af profiler, hvor studerende og alumner kan finde hinanden. På den måde kan nuværende studerende se, hvad andre med den samme uddannelse har drevet det til, og alumner kan finde gamle studiekammerater, eller blive matchet med andre alumner – for eksempel til en kop kaffe inden en jobansøgning.
   – Der bliver lavet en masse gode ting for alumner rundt om på universitetet. Men det er langt fra alle, der stadig føler sig knyttet til stedet, når de først har fået deres eksamensbevis, siger Stinne Bille.

Blanding af fagligt og sjovt
Det bliver en udfordring at få de tidligere studerende til at bruge hjemmesiden – måske især den ældste gruppe af alumner. Men det bekymrer ikke Stinne Bille.
   – Jo ældre folk bliver, jo lettere er det, at få dem til at komme tilbage til universitetet. De har lyst til at gense deres gamle studiekammerater til jubilæumsfester og andre arrangementer, siger hun.
    De yngste alumner, der lige er blevet færdige med studierne og generelt også meget motiverede til at holde kontakten til universitetet. Det er mellemgruppen, som har travlt med karriere og børn, hvis interesse er sværest at fastholde. Derfor skal hjemmesiden være noget, de kan bruge i deres hverdag. Hvordan det helt præcis kommer til at foregå ligger endnu ikke fast. I dag modtager alle alumner magasinet AU-gustus fire gange årligt. Men Stinne Bille mener, at det trykte medie alene er for ufleksibelt til at skabe og fastholde kontakt til hele målgruppen.
   – Hvis vi skal fastholde tidligere studerendes faglige og sociale identitetsfølelse med Aarhus Universitet skal vi også udnytte nettets mange muligheder.

 

www.au.dk/alumne