December 2006

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (18)

December 2006: Månedens billede

Klik på billedet og se større udgave og kommentar.

December 2006: Indvielsesreception i Fredrikshus-tilbygningen (bygn. 1448)

Kontorchef Eva Teilmann og rektor Lauritz B. Holm-Nielsen talte.

Eva Teilmann og Rektor talte ved indvielses-receptionen for Fredrikshus-tilbygningen, hvor Universitetshistorisk Udvalg nu har sit sekretariat. Den velbesøgte reception fandt sted fredag den 1. december i Informationscentret, som er bygningens hjerte, centrifuge eller - som Rektor i sin tale foreslog - "krudttønde".  Klik her eller på billedet og se flere fotos fra receptionen

December 2006: Ny i persongalleriet

Klik her eller på billedet af Lárus Einarson.

December 2006: Ny bog af universitetshistorisk interesse

Rotunden nr. 24 (Statsbibliotekets skriftserie).

En spændende biografisk anlagt publikation har set dagens lys. Dens emne er Århus-historikeren Erik Reske-Nielsen (1920-1997), som i sin studietid ikke blot var aktiv i Studenterrådet og i Historisk Forening, men også kastede sig ud i illegalt bladarbejde og derfor måtte flygte til Sverige. Senere blev Erik Reske-Nielsen en af de drivende kræfter i dansk og nordisk journalistuddannelse, og han var i mange år rektor for Danmarks Journalisthøjskole. Sidstnævnte institution udsprang i øvrigt af "Journalistkursus ved Aarhus Universitet", som for 60 år siden - nemlig i efteråret 1946 - blev oprettet ved Aarhus Universitet som supplement til journalisternes uddannelse på dagbladene, og hvor universitetets professorer leverede den akademiske undervisning. Bogen er skrevet af fhv. overlæge, dr.med. Edith Reske-Nielsen (født 1918). Stud.med. Edith Stenderup og stud.mag. Erik Reske-Nielsen giftede sig i København under flugten til Sverige i 1943. Klik på billedet eller her og se et par af de personer, som medvirkede til bogens realisering.

December 2006: Ny i persongalleriet

Jørgen Lehmann - Aarhus Universitets første professor i biokemi.

Klik her eller på billedet og læs mere.

December 2006: Nyerhvervelser fra fhv. stud.med.

Henrik Haases attesthæfte. Klik på hæftet og se mere.

Cand.med. Henrik Haase (f. 1930) har overdraget materiale vedrørende sin studietid ved Det lægevidenskabelige Fakultet ved Aarhus Universitet. Der er tale om fotografier, årskort og dokumenter - herunder det viste attesthæfte.