Studenterrekruttering i 1920'erne og 1930'erne

I sommeren 1928 før indvielsen af Universitetsundervisningen i Jylland (universitetets officielle navn frem til 1933) blev der udsendt propagandamateriale til alle landets nyudsprungne studenter.

Via det materiale, som der linkes til herunder, kan man få et indtryk af, hvordan det unge universitet i Aarhus præsenterede sig selv med henblik på studenterrekruttering gennem institutionens første halve snes år.

Når man sammenholder rekrutteringsanstrengelserne med resultaterne - se studenterstatistik 1928-1952 - bør det erindres, at den betydeligste blandt Aarhus Universitets fædre, Victor Albeck (1869-1933) forestillede sig et universitet, der engang ad åre ville nå op på det svimlende antal af 1000 (et tusinde) studerende - et tal, der blev rundet i 1943.

Gennem de første tre år (1928-1931), som var en prøveperiode, var det vigtigt for Universitetsundervisningen i Jylland at vise omverdenen, at der faktisk var et studentergrundlag for et universitet i Aarhus, idet anstrengelserne ellers kunne have været spildt, da også Viborg, Sønderborg og Kolding bejlede til værdigheden som hjemsted for et nyt universitet.