Aarhusianske kræftforskere hædret

To forskere fra Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital har hver modtaget en international pris for deres kræftforskning.

Pernille Lassen fik Donal Hollywood-prisen, som blev uddelt for første gang.
Thomas Ravkilde modtog Jack Fowler prisen for bedste abstrakt inden for fysik og teknologi.

Læge og ph.d. Pernille Lassen og ph.d. studerende Thomas Ravkilde fra Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital forsker begge i kræft, og de er netop blevet hædret for deres forskning. Hæderen fik de på Europas største strålekongres, ESTRO.

Pernille Lassen fik, for det bedste af næsten 2000 indsendte abstracts, Donal Hollywood-prisen, som blev uddelt for første gang. Hendes data er baseret på kliniske studier, som den danske hoved-halskræft-gruppe DAHANCA har gennemført siden 1980.
Pernille Lassen glæder sig over prisen, der kan betyde mere fokus på hendes forskningsfelt.

”Prisen bidrager til den generelle omtale og accept af vores arbejde. Da der er tale om nationale studier, som omfatter alle danske patienter med hoved-halskræft, er data meget værdifulde og enestående på verdensplan. Derfor har resultaterne haft ret stor betydning på området,” siger Pernille Lassen, som fortsat håber at kunne bidrage til forskningsfeltet, da der stadig er mange uklare problemstillinger, både hvad angår tumor-biologi og den kliniske betydning af dette.

Den anden prismodtager er Thomas Ravkilde, som modtog Jack Fowler prisen for bedste abstrakt inden for fysik og teknologi. Han forsker i at forbedre strålebehandlingen af kræfttumorer ved at tilpasse strålefeltet til tumorens position, såkaldt tumor-tracking.
Prisen blev givet for en metode til at beregne, hvor korrekt den afsatte stråledosis er under behandlingen - en metode, som også virker for almindelige behandlinger uden tumor tracking.

”Vi håber at skabe opmærksomhed om muligheden for bedre kvalitetssikring af strålebehandling af både bevægelige og ikke-bevægelige kræfttumorer. Normalt sikrer man sig, at en behandling kan udføres tilfredsstillende af stråleapparatet, inden patienten modtager behandlingen. Vores arbejde viser, at det er muligt at udføre en lignende form for kvalitetssikring under behandlingen, hvor man samtidig tager højde for tumorens faktiske bevægelse,” forklarer Thomas Ravkilde.

Læge og ph.d. Pernille Lassen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og