AU will rock you

I sidste uge prikkede 20-årige Casper Freksen hul på sit nye liv som datalogistuderende på Aarhus Universitet. Dagen startede med en punkteret cykel og bød senere på en syngende dekan og en gimmick fra TÅGEKAMMERET.

Lettere nervøs, men også fuld af forventning tog 20-årige Casper Freksen i sidste uge hul på livet som datalogistuderende på Aarhus Universitet. Fotos: Lise Balsby
Det tog lidt tid, før snakken for alvor kom i gang blandt de nye studerende, da morgenkaffen blev serveret i kantinen inden den officielle velkomst.
Dekan på Science and Technology Brian Bech Nielsen fik sat gang i stemningen med en velkomst, der næsten var en festival værdig.

Kl. 8.15 – Frygten for den akavede stilhed: Tasken er pakket, dagens program er printet, og morgenmaden er indtaget, da UNIvers sætter den kommende datalogistuderende Casper Freksen stævne på hans første dag på studiet. Der er styr på sagerne. Han er klar, men også lidt spændt.
– Jeg er lidt nervøs eller positivt spændt, fordi jeg snart skal møde dem, som jeg skal begynde sammen med. Jeg tænker på, hvilket førstehåndsindtryk jeg kommer til at give dem, og om der opstår akavede situationer med lange pauser af stilhed under frokosten, forklarer den 20-årige sønderjyde, der netop er kommet til Aarhus efter at have afsluttet sin studentereksamen på Sønderborg Statsskole denne sommer.

Kl. 8.40 – Studenterhybel og havregryn: Casper Freksen forlader det lille værelse i storebrorens lejlighed, som han i den næste halvanden måneds tid skal dele med en kammerat, som også begynder på universitetet. Fra første oktober bliver den lille studenterhybel dog skiftet ud med en lejlighed, som de to kammerater har været heldige at skaffe gennem en anden kammerats mors kollegas datter. Det kan lige løbe rundt på en SU, og Casper er forberedt på, at menuen nok kommer til at bestå af mange havregryn.
– Jeg har endnu ikke et studiejob, men måske kan jeg skaffe et, hvor jeg skal lave enkle programmeringer eller sådan noget, så der måske kan komme rosiner på havregrynene, smiler han på vej mod universitetet. Turen foregår til fods, for den ellers så tjekkede studerende har overset, at den sorte jernhest har mistet pusten.

Kl. 9.00 – Forhåbentlig fem fede år: Casper tropper op til indskrivning i Matematisk Kantine. Han er spændt på at høre mere om faget datalogi, som forhåbentlig kommer til at fylde det meste af hans liv de næste fem år.
- Jeg glæder mig meget til at lære mere om det fag. Jeg interesserer mig for matematik og computere, og hvordan vi kan bruge logikken til at løse opgaver og problemer. Og så gør det bestemt ikke noget, at alle dataloger stort set har job, smiler Casper. En statistik, som viceinstitutleder Michael I. Schwartzbach senere bekræfter i sin velkomst til de nye studerende.
Men det er ikke kun det faglige, der trækker i sønderjyden.
– Jeg forbinder det med at gå på uni med frihed. Jeg er lige flyttet hjemmefra, har endnu ikke stiftet familie, så jeg kan i princippet gøre, som jeg vil, og feste hele tiden, hvis det er det, jeg har lyst til, smiler Casper. Men helt så rosenrødt bliver det nok ikke, erkender han. Og til introduktionen får de nye studerende da også at vide, at de skal regne med en arbejdsuge på mindst 45 timer, dertil kommer 10-12 eksamener alene det første år.
I kantinen møder Casper sine nye medstuderende, mestendels drenge. Snakken går lidt trægt, og det er primært tutorerne, der fører ordet.

Kl. 10.00 – We will rock you! Den lidt stive stemning løsnes dog lidt, da dekan på Science and Technology Brian Bech Nielsen byder velkommen på en måde, der næsten er en festival værdig.
– Er der nogen matematikere til stede? Råber han ud over salen, der svarer igen med et brøl. Og efter en gennemgang af hovedområdet og en introduktion til studielivet beder han de studerende om at klappe og stampe en rytme, hvorefter han bryder ud i sang og lover de studerende, at ”We will, we will rock you!”
Den legendariske naturvidenskabelige festforening TÅGEKAMMERET er også til stede og forsøger traditionen tro at bilde de studerende ind, at ”Centraladministrationen” vil udsætte de elever, der klarer sig ringest på første semester, for en såkaldt omrekruttering, hvor de vil blive tvunget til at forlade deres fag og i stedet blive tilbudt plads på et vilkårligt fag, hvor der er ledige pladser.

Eftermiddag – SØØL og ligegyldige designermøbler
Efter frokosten bliver Casper og hans medstuderende vist rundt i It-byen, hvor de fremover kommer til at slå deres folder i de spritnye, moderne omgivelser med designermøbler. Dog ikke noget, der duperer den 20-årige sønderjyde synderligt.
– Hvis et undervisningslokale bare fungerer, så er jeg sådan set ligeglad med, om det er moderne eller har designermøbler, lyder det nøgternt fra Casper Freksen, inden han slutter dagen sammen med hundreder af andre studerende med velfortjent SØØL i solen – universitetslingo for øl ved søen i Universitetsparken.