Bare rolig: STADS kører (næsten)

Den nye studieselvbetjening er i luften. Dog ikke uden børnesygdomme. Men det er helt naturligt og skal nok løse sig, siger lederen af studieadministrationens udviklings- og systemafdeling.

Manglende eksamensresultater, forkerte karakterer og fejl i undervisningstilmeldingen. Det er nogle af de problemer, de studerende risikerer at opleve i deres første møde med den nye studieselvbetjening STADS. Men selvom problemerne ikke forsvinder lige med det samme, så er der tale om undtagelser i en kæmpe systemomlægning, som nok skal komme til at køre. Det forsikrer Steffen Skovfoged, der er leder af AU Studieadministrations udviklingsafdeling.
– Der er mange forandringer, og det betyder desværre også, at der vil opstå fejl. Men det fåtal af studerende, der oplever fejl, skal bare tage det roligt og væbne sig med tålmodighed. For ingen af deres data går tabt, og det hele skal nok komme på plads, siger han.

Henvend jer samme sted

Nogle datafejl er dog mere akutte end andre. Eksempelvis er fristen for undervisningstilmelding den 22. november, og hvis systemet ikke har makket ret i dagene op til, kan det være en kilde til stor frustration.
– Hvis man støder på problemer, der skal løses nu og her, kontakter man bare sit hovedområde. Der kan eksamensadministrationsmedarbejderen hjælpe en igennem eller sørge for at sende en videre til de teams, der sidder og retter udestående samt eventuelle fejl. De studerende skal altså henvende sig med deres spørgsmål der, hvor de normalt gør, siger Steffen Skovfoged og tilføjer, at de studerende dog skal glæde sig til, at systemet fungerer helt.
STADS gør det nemlig blandt andet muligt at tilmelde sig undervisning og læse fagbeskrivelser på alle universitetets studier ét sted, hvor det før var spredt ud på flere forskellige platforme.
– Det er en del af AU’s nye, mere samlede struktur, hvor det i højere grad skal være muligt at tage flere forskellige fagkombinationer og vælge kurser på kryds og tværs. Derudover gør det hele overgangen til den digitale eksamensafvikling noget nemmere, siger Steffen Skovfoged.

SELVBETJENING

Du kan få en video-introduktion til STADS og kontakte den tekniske support på: studerende.au.dk/selvbetjening/vejledning