Besparelser: Hvad vil nedskæringer i SU’en betyde for dig?

Debatten tegner et billede af forkælede studerende med overskud af fjumreår. Men hvad siger de studerende selv til debatten og til livet på SU?

Lisbeth Hven, Litteraturhistorie
Lisa Luk, Kinastudier
Rasmus Riiskjær, Litteraturhistorie
Jakob Theisen, Antropologi og Etnografi

Periodevist SU-lån

– Jeg kender ikke mange studerende, der kan klare sig for SU alene. Vi har mange timer på medicin. Jeg har ikke tid til at arbejde ved siden af studiet, så i hårde perioder tager jeg SU-lån. Indtil der bliver vedtaget besparelser, lukker jeg lidt øjnene for debatten.

Lisbeth Hven
litteraturhistorie
5. semester

Nødvendig SU-reform

– Jeg arbejder allerede for at dække mine udgifter, men også fordi, det giver studiet et godt perspektiv fra den virkelige verden. Det virker som om, politikerne mener det seriøst denne gang på grund af den økonomiske situation. Og selv om jeg ikke vil undvære min SU, kan jeg godt se, det er nødvendigt at gøre noget på området.

Lisa Luk
kinastudier
3. semester

Pinligt lidt undervisning

– Jeg har både fritidsarbejde og SU-lån ved siden af SU’en, ellers hænger det ikke økonomisk sammen. Men for mange går arbejdet ud over studierne. Det er svært at strukturere en hverdag omkring et studie med så få timer. I forvejen er det pinligt så lidt undervisning, studerende på især de humanistiske fag får.

Rasmus Riiskjær
litteraturhistorie
5. semester

Glæder sig til at betale gæld af

– Det ville gå ud over mit studie, hvis SU’en blev sat ned. Det tror jeg nu ikke, den gør. Heldigvis er for mange imod. Jeg er snart færdiguddannet, men det er svært at forestille sig at have penge efter så mange år som studerende. Jeg glæder mig næsten til at bruge dem på kedelige ting som at betale gæld af.

Jakob Theisen
antropologi og etnografi