Bliv kandidat i Kina

Aarhus Universitet åbner sammen med de andre danske universiteter fire kandidatuddannelser i Kina. Til sommer er der altså mulighed for at pakke spisepindene og tage til Riget i Midten for at læse sin kandidatgrad.

Ifølge Mikkel Kring er det vigtigt at være i Kina i et stykke tid for at få noget ud af det. – For eksempel er sproget meget vigtigt, når man har med kinesere at gøre, men det kan ikke læres på et halvt år. Det gør en kæmpe forskel, at man kan sige ”Goddag, hvordan går det?”

Til næste semester bliver det muligt for AU-studerende med appetit på ris og uddannelse at rejse til Kina for at tage kandidatdelen af deres uddannelse. Uddannelserne falder inden for fire spor: Water and Environment, Neuroscience, Public Management and Social Development og Innovation Management. Projektet er et samarbejde mellem alle de danske universiteter, og uddannelserne vil derfor være dansk akkrediterede, selvom forelæsningerne foregår på engelsk i et auditorium i en fjern verdensdel.

Attraktiv for virksomheder

Studerende med uddannelseserfaring fra Kina på varedeklarationen kan forvente at blive valgt frem for andre, når virksomheder med internationale interesser vælger ansatte fra kandidathylden. Det vurderer Anders Egeberg, der er Managing Director for COWI China. Han fremhæver, at det især i fremtiden bliver vigtigt med danskere, der forstår sig på Kina.
– Fremover vil vi se, at der kommer en øget samhandel mellem Danmark og Kina. I den forbindelse er det meget væsentligt, at man som dansker forstår sig på den kinesiske kultur. Et studieophold i Kina vil give en god ballast, som helt klart vil gøre den studerende mere attraktiv for virksomhederne, siger Anders Egeberg.

Ophold i Kina betalte sig

Sidste år var Mikkel Kring i praktik på den danske ambassade i Beijing. Ud over en masse kulturelle og faglige oplevelser har han også fået en unik position med sig hjem i kufferten. Siden han kom hjem, har han blandt andet brugt sin erfaring fra Kina til at få et studiejob hos Siemens.
– Jeg vil helt klart anbefale at studere i Kina. Deres kultur er meget definerende for, hvordan de agerer i en forretningsmæssig sammenhæng. Det er simpelthen så anderledes, at det er nødvendigt at have været der for at kunne forstå det. Man bliver nødt til at tage ud og mærke den fundamentale forskel, der er. Den kan du ikke læse dig til, siger Mikkel Kring, der lige nu arbejder på sin kandidat i International Economic Consulting.
Hvis du har fået mod på at tage en tur til Kina for at tage din kandidat, skal du skynde dig en smule. Ansøgningsfristen for det toårige ophold på universitetet i nærheden af Beijing er nemlig 1. april.

Du kan læse mere om uddannelserne på gribkina.dk og sinodanishcenter.dk