Centralt og billigt, tak.

Studerende har mange krav, når de vælger bolig. Blandt andet en central beliggenhed. Men hvis der i fremtiden kommer 50 procent flere studerende i Aarhus, er der ikke plads til dem alle i midtbyen.

Foto: Lars Kruse | AU-foto

I fremtiden bliver der mange studerende i Aarhus – rigtig mange. Allerede inden år 2028 regner uddannelsesinstitutionerne i Aarhus med, at antallet af studerende stiger med knap 50 procent svarende til 20.000 flere studerende.
Det stiller nogle krav til boligmarkedet, der skal rumme de mange på SU.
På et seminar om boliger til fremtidens studerende den 18. januar fortalte lederen af Analyseafdelingen i Danske Elever og Studerendes Kollegieråd Mads Engholm blandt andet, hvad de studerende synes er det vigtigste for en god studiebolig.
Øverst på listen ligger en lav pris, der matcher et SU-budget. Dernæst kommer afstanden til uddannelsesstedet og bymiljøet. Jo tættere på de sociale aktiviteter, der har med studiet at gøre, jo bedre. Alternativt skal der være gode offentlige transportforbindelser, hvis boligen ikke ligger midt i byen.
På spørgsmålet om ønsker til forbedringer af deres nuværende boligsituation svarer de fleste, at de vil have mere plads og en lavere husleje.

Ikke nok plads centralt

Men de studerendes ønsker matcher ikke fremtidens boligbyggeri, hvis der kommer så mange flere studerende i Aarhus. Selvom byrådet i Aarhus Kommune har vedtaget kvoter for udbygningen af ungdomsboligmassen med 240 boliger om året, så er der stadig problemet med placeringen af disse. Det bliver kun mere vanskeligt i fremtiden at finde centrale byggegrunde i Aarhus, og så må der bygges mindre centralt.
Og når begrebet ”centralt” er blevet så indsnævret, at man for nylig i en radioudsendelse kunne høre om en studerende, der i sin søgen på bolig i Aarhus havde ”været nødt til at søge i forstæderne Risskov og Trøjborg”, så gør det ikke problemet lettere at løse.
En særlig vigtig debat er derfor, hvordan man kan gøre yderområderne og de knap så populære nuværende kollegier mere attraktive for de kvalitetsbevidste studerende.

Mathias Scherer, studerer nanoscience

Bor i Kirsebærhaven, Lystrup

Hvorfor har du valgt at bo uden for midtbyen?
– Jeg blev anbefalet at søge herude, fordi der er så lange ventelister inde i Aarhus. Jeg har ikke noget imod at bo lidt længere ude, selvom det optimalt set er federe at bo inde i byen.

Fordele ved at bo uden for midtbyen:
– Det er billigt at bo her, man har mulighed for at have en masse socialt med de andre, og transportforbindelserne er gode herudefra.

Ulemper:
– Det ligger lidt længere væk, og man er afhængig af, at der er noget offentlig transport. Men så stor en ulempe er det nu heller ikke. Jeg har kammerater, som bor inde i byen, og som jeg altid kan overnatte hos.

Mikkel Høghøj, studerer idéhistorie

Bor på Kirkegårdsvej, Aarhus C

Er studerende for kræsne?
– Det er nok forskelligt fra person til person. Nogle kan godt være for kræsne i forhold til, hvad man kan forvente som studerende. Hvis man er på SU, har man jo ikke vanvittigt meget at gøre med, hvis man også vil have det lidt sjovt.

Fordele ved at bo centralt:
– Man er tættere på det hele: universitetet og bylivet. Det gør generelt hverdagen lettere. Man sparer let nogle penge på buskort, fordi man kan cykle til alt det, man vil.

Ulemper:
– Hvis man har en lejlighed lige ud til en stor vej, så giver det noget larm. Med hensyn til husleje har jeg været ret heldig, for det er stort set umuligt at finde noget til en pris, der er til at betale på SU inde i byen.