Dansk iNANO-center danner skole i Kina

Aarhus Universitets iNANO-center bliver model for en stor kinesisk forskningssatsning i universitetsbyen Harbin. Leder af iNANO-centeret, professor Flemming Besenbacher, blev ved åbningen i Harbin også udnævnt til æresdoktor ved Harbin Institute of Technology.

I bestræbelserne på at blive førende inden for udvikling af nanomaterialer etablerer Kina nu et nyt nanocenter i samarbejde med Aarhus Universitet. Centeret placeres ved Harbin Institute of Technology (HIT), der er et landets førende tekniske  universiteter. Harbin-Aarhus International Center of Surfaces and Interfaces (HAISI), som kineserne kalder det nye center, bliver på mange måder en kopi af iNANO-centeret ved Aarhus Universitet.

Kineserne er især begejstrede for det interdisciplinære og internationale forskningsmiljø, som er opbygget på iNANO-centeret i Aarhus. Centeret er kendt som et af verdens absolut stærkeste nano-forskningscentre.

Kineserne ser store industrielle muligheder i udviklingen af nanoscience og nanoteknologier og investerer  store summer i videreudviklingen af området. Allerede i dag er de langt fremme, hvad angår nanoforskning og udvikling af nye nanoteknologier og nanomaterialer.

Leder af iNANO-centeret i Aarhus, professor Flemming Besenbacher, er en helt afgørende faktor for det nye samarbejde mellem HIT og Aarhus Universitet. Besenbacher anses i dag  som en af verdens førende nanoforskere. Han har samarbejdet med kinesiske forskere siden 1990, lige som han har været vejleder for flere kinesiske ph.d.-studerende på Aarhus Universitet. Derfor var det også med stolthed, at HIT i dag kunne udnævne professor Flemming Besenbacher ikke blot til æresdoktor ved HIT, men samtidig til  formand for det internationale ”advisory board” for det nye center Harbin-Aarhus International Center of Surfaces and Interfaces.

I sin takketale roste Flemming Besenbacher kineserne for deres fremsynethed og vilje til at investere i forskning og uddannelse inden for nanoscience og nanoteknologier.

- Nanoforskning vil føre til den næste store industrielle revolution. Det har kineserne indset, og derfor investerer de nu store summer i både forskning, talentudvikling og udannelse inden for området. Det, vi specielt kan hjælpe HIT med, er at opbygge et interdisciplinært forskningsmiljø, hvor de traditionelle fagdiscipliner som fysik, kemi, biologi og molekylær biologi spiller sammen med ingeniørvidenskab og medicin  på bedste vis. Det er gennem denne tværgående forskning, at vi for alvor kan udvikle intelligente løsninger til de store udfordringer inden for materiale, energi, fødevare- og sundhedsområdet  m.m., sagde Flemming Besenbacher.

I forbindelse med åbningen af (HAISI) og sin udnævnelse til æresdoktor ved HIT, underskrev Flemming Besenbacher samtidig en aftale om uddannelsessamarbejde mellem Aarhus Universitet og HIT. Med aftalen bliver det lettere for specielt ph.d.-nanostuderende at tage på udveksling ved henholdsvis Aarhus Universitet og HIT.

Festlighederne i Harbin blev overværet af en erhvervsdelegation fra Aarhus med borgmester Nicolai Wammen, rådmand Laura Hay og rådmand Jacob Bundsgaard Johansen i spidsen. Aarhus er venskabsby med Harbin, og den Aarhusianske delegation er i Harbin for bl.a. at videreudvikle samarbejdet inden for miljø og energi.

Billeder af ceremonien:

Yderligere oplysninger: