Danskernes Akademi skifter spor

Danskernes Akademi flytter til foråret fra DR 2 til DR K. Formatet bliver kortere, friskere og mere nyhedspræget, og Aarhus Universitet vil fortsat levere masser af indhold.

Der vil blive flere interviews med forskere og flere reportager og nyhedsindslag fra forskningens verden i Danskernes Akademi. Foto: David Kiel

Med op imod 80.000 seere til de mest sete tv-udsendelser og masser af aktivitet på nettet er Danskernes Akademi blevet en pæn succes, siden de første tv-forelæsninger rullede over skærmen i begyndelsen af 2010.
– Aarhus Universitet er nok den institution, der har leveret mest tv til Danskernes Akademi. Vi har sammenlagt haft mellem 150 og 200 AU-forskere i akademiet. Men efter tre år er det nok også på tide at justere lidt på formaterne, siger Hans Plauborg, der er AU’s projektleder for Danskernes Akademi.

Flere nyheder

Basisformatet i det nuværende akademi er forelæsninger på tyve minutter. Men i forbindelse med den store kanalomlægning i Danmarks Radio flytter akademiet fra den 1. marts 2013 til DR K, og det betyder, at både indhold og form skal justeres.
– Den største forskel bliver, at vi skal levere formidling i kortere formater og koncepter. Forelæsningerne skal mere være gode fortællinger end resultatformidling ved hjælp af en PowerPoint, og de skal højst vare 10 minutter. Der vil blive flere interviews med forskere og flere reportager og nyhedsindslag fra forskningens verden. Med AU TV står vi vældigt godt rustet til at levere stof til de nye formater og koncepter, fortæller Hans Plauborg.
DR efterlyser samtidig mere nyhedsstof fra universiteterne på både DR 1 og især DR 2.
– Det synes jeg, Aarhus Universitet skal udnytte – både når det gælder vores egne tv-produktioner, og så sandelig også når det handler om at tippe DR med nyhedshistorier, som de selv laver tv, radio eller web på, siger Hans Plauborg.

Win-win-win

Samarbejdet mellem Danmarks Radio og de fleste større danske forskningsinstitutioner om at gøre forskning og videnskab mere synlig for danskerne var og er i udgangspunktet en klassisk win-win-win: Danmarks Radio får ”gratis” public service-tv fra universiteterne, så licenskronerne kan gå til søndagskrimier og fredagsunderholdning; universiteterne og forskerne får opfyldt lysten og forpligtelsen til at formidle forskningen – i bedste fald til et publikum, der knapt kan være på to fyldte nationalstadioner – og danskere i alle aldre får muligheden for at blive klogere på verden.
– Det kan da godt være, at omlægningen til DR K er en nedgradering af akademiet fra DR’s side. Men i forhold til indholdet af akademiet på både tv og web tror jeg, vi vil løfte kvaliteten ved at arbejde med andre og kortere formater. Og hvis forskningsnyheder så tilmed får mere plads på DR 1 og DR 2, lover det godt for fremtiden, konstaterer Hans Plauborg.

Har du idéer, tips og forslag til Danskernes Akademi, så kontakt:

Hans Plauborg
hhp@adm.au.dk