Diplomati på højsletten

Torben Jacobsen er i praktik på Danmarks ambassade i La Paz, Bolivia. Han er kandidat i Latinamerikastudier fra Aarhus Universitet.

Antonia Rodriguez arbejder for ligestilling i Bolivia, og mit møde med hende førte til en nyhed om kvindernes internationale kampdag. Foto: Torben Jacobsen

Ambassaden i La Paz er en af Danmarks to repræsentationer i Latinamerika, som primært arbejder med udvikling. Med programmer inden for landbrug, miljø, uddannelse, retssystem og reform af den offentlige sektor er der utrolig mange fascinerende områder at dykke ned i. Jeg søgte stillingen som praktikant, fordi jeg virkelig trængte til at prøve mig selv af uden for universitetet. Desuden er der ikke meget mening i at læse et område-studie uden af have oplevet det. Det var tredje gang, jeg søgte stillingen, da der endelig var jackpot. Man skal ikke give op så let.

I uge 9 havde jeg mest kommunikation på tapetet. To større begivenheder tegnede arbejdsugen: mandag et interview med den tidligere minister for Produktiv Udvikling og Økonomi, Antonia Rodriguez, da hun har modtaget en dansk 2015 fakkel for ligestilling. Hendes organisation ”Señor de Mayo” er en fair trade-sammenslutning af hjemmearbejdende kvinder, der syr boliviansk tøj efter traditionel opskrift til eksport. Aftalen var klokken 11, men først klokken 13 var vi i gang, boliviansk tid – også selvom årsagen til forsinkelsen var en tid hos lægen. Mødet førte til en nyhed i forbindelse med Kvindernes internationale kampdag 8. marts.

Anden ting på programmet var et møde med Antonio Gallo Torricos, som er formand for udvikling af mælkeproduktion på den bolivianske højslette. Danmark har her spillet en essentiel rolle siden 70’erne, og Antonio ved alt om emnet. Næste uge skal vi på ekskursion for at se på stalde, laboratorier og indsamlingscentraler, hvor bønderne kommer med dagens mælk til æsel eller på cykel.

Ellers begynder den daglige rutine med en halv times nyhedslæsning og søgen efter aktuelle historier med boliviansk/dansk relevans til vores Facebook- eller hjemmeside. Der er koordineringsmøder med de programansvarlige og kommunikationsholdet. Tid bag computeren, hvor der skrives, researches, gives respons og oversættes. Jeg er blevet tilknyttet Business2Business-programmet, hvor de første skridt skal tages i dannelsen af et boliviansk-dansk handelskammer. I næste uge er der f.eks. virksomhedsbesøg til et quinoa-projekt.

Mit praktikophold giver en anderledes hverdag og et væld af spændende inputs. Jeg får lov til at engagere mig i et virkelig godt arbejdsmiljø, hvor fejltagelser justeres frem for kritiseres. Jeg lærer om diplomati og udviklingsarbejde på nært hold. Samtidig har jeg en latinamerikansk hverdag i et Bolivia, der i disse år er i en historisk forandringsproces. Praktikken bringer på den måde en virkelighed og relevans ind i mit studium, der virkelig har fanget mig. Udover en rapport om forløbets erfaringer afleverer jeg til sommer et frit emne, der kommer til at handle om social deltagelse nedefra med nogle projekter fra ambassaden som cases. Det relaterer sig til et kommende speciale, hvor jeg vil analysere præmisserne for det sociale arbejde, som kvinder i grænsebyen Tijuana i Mexico organiserer for deres lokalsamfund.