Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Få vejledning hjemme i sofaen

AU Studieadministration tilbyder studerende mulighed for at chatte med en vejleder. Og det er indtil videre en stor succes.

Som noget nyt havde kommende studerende i år muligheden for at chatte med en vejleder på AU i stedet for at ringe eller møde personligt op. Her kunne de få hjælp til at finde de rigtige oplysninger om optagelseskrav, studiestart og så videre.
– Før oplevede vi unge, der var for generte til at kontakte os med spørgsmål og så fik deres forældre til at ringe i stedet. Nu kontakter de os selv, fordi det er mere frit på chatten, siger Gitte Pedersen Viftrup, afsnitsleder i AU Studieadministration.
Og chatvejledningen er en succes. I starten var én vejleder klar ved tasterne ad gangen, men på grund af den store tilslutning er det nu udvidet til to. Ikke kun de kommende studerende kan chatte med vejledere. Tilbuddet gælder også de nuværende.
– I første omgang er tilbuddet målrettet studerende, der ikke ved, hvor de skal henvende sig med deres spørgsmål. Det kan for eksempel være om tilvalg på tværs af hovedområder eller studerende, som vil have en snak om valg af kandidatuddannelse, uddyber Gitte Pedersen Viftrup.

Anonym vejledning

Det er ikke kun ved praktiske problemstillinger, vejlederne sidder klar til at hjælpe.
Chatten kan nemlig også være en måde at få startet en kontakt til en vejleder for studerende med personlige problemer.
– Chatten er anonym, og derfor giver det mulighed for at komme ud med de ting, man måske ikke føler, man kan sige ved at møde personligt op, eller er utryg ved at sige til ens studiekammerater, forklarer Gitte Pedersen Viftrup.
Det kan være alt fra eksamensangst i forbindelse med en dumpet eksamen til spørgsmål om mulighederne for at skifte til et andet universitet. Alt efter hvad det er for problemer, den studerende tumler med, hjælper vejlederne den studerende videre, eventuelt ved at formidle kontakt til for eksempel Rådgivnings- og støttecentret.
– Vejledning over chat er kommet for at blive, siger Gitte Pedersen Viftrup, vi prøver hele tiden at udvikle det, så det passer til de studerendes behov.

 

 


CHAT MED EN VEJLEDER

• Chatten er åben hver dag fra kl. 10 til 14 og mandag og onsdag aften fra kl. 19 til 21
• Læs mere på: www.studieguide.au.dk/chat