Farvel til Mr. iNANO

Professor Flemming Besenbacher bliver pr. 1. januar 2012 formand for Carlsbergfondets direktion

Han forsker i de aller-allermindste dele, men kendskabet til ham er enormt – endda i hele verden. Nano-professor Flemming Besenbacher har publiceret mere end 500 artikler i internationale tidsskrifter, han er udnævnt til æresdoktor ved flere af Kinas førende universiteter, og så er han indehaver af 18 patenter.
Flemming Besenbacher grundlagde iNANO i 2002, og centret er i dag et af verdens førende inden for forskning i nanoscience og nanoteknologi. Som en anerkendelse af hans store indsats for Aarhus Universitet modtog han i år en af de ældste og fornemste videnskabspriser, Rigmor og Carl Holst-Knudsens Videnskabspris. I forbindelse med valget af ham som ny formand for Carlsbergfondet udtalte rektor Lauritz B. Holm-Nielsen blandt andet: ”Flemming Besenbacher har om nogen været med til at sætte dansk grundforskning på verdenskortet.”
Besenbacher beholder en halv professorstilling ved iNANO og Institut for Fysik og Astronomi og vil også fortsat indgå i iNANOs bestyrelse.