Fra Ringgaden til Berkeley

UC Berkeley, som har en af USA's bedste journalistskoler, er nu gået ind i et tættere samarbejde med Center for Journalistiske Universitetsstudier. Det sker i et konsortium, der tilbyder en unik kandidatgrad i global journalistik og netop har afholdt den første fælles konference.

Berkeley er et eliteuniversitet, ikke bare hvad angår lærere og studerende, men også f.eks. i forhold til det tekniske udstyr, vi får mulighed for at arbejde med, siger Fabrizio De Rosa, som her er på opgave i det californiske redigeringsrum sammen med Mundusklassekammeraterne Kornelia Trytko og Felix Irmer (forrest).

-Vi skal op og filme oprydningen efter tsunamien i Crescent City med det her kamera til 40.000 dollars. Vi skal have det om bord i en båd… Så det er jeg lidt spændt på.
Den amerikanske journaliststuderende i redigeringsrummet på UC Berkeleys School of Journalism smiler skævt og fortæller beredvilligt om den forestående opgave med at dokumentere den japanske tsunamis ødelæggelser i en nordcalifornisk havneby.
Tilhørerne er en delegation fra universiteter i Aarhus, Sydney, Amsterdam og Hamborg, der er på rundtur for at lære UC Berkeley bedre at kende. Institutionen lidt øst for San Francisco er nu med i Erasmus Mundus-samarbejdet, hvor studerende efter et halvt år i Aarhus kan vælge tre måneder i Berkeley, Chile eller Australien. Der er i alt 49 studerende fra 28 lande på årgangen, en af dem er Kornelia Trytko fra Polen, der nu er ved at vænne sig til studielivet i Californien efter seks måneder i Aarhus.
– I Danmark studerede vi hovedsageligt global journalistik fra et teoretisk perspektiv, mens vi her i Berkeley er blevet smidt ud i at arbejde på lokalredaktioner. Det er faktisk en perfekt blanding, siger den polske journaliststuderende, som arbejdede to år på en ugeavis derhjemme, før hun rejste til Aarhus.
– Det er de samme værktøjer, jeg bruger som journalist her og i Polen. Men havde jeg ikke haft en global introduktion til faget først, ville jeg ikke så ubesværet have kunnet operere i helt nye omgivelser, siger hun og forklarer, at det er holdets internationale sammensætning, der skaber dynamikken.
– På holdet er det alle de forskellige input og synspunkter, mine medstuderende har om et emne, mere end emnet selv, som ender med at blive det, man tager med sig, mener hun.
Bettina Andersen, koordinator på Center for Journalistiske Universitetsstudier, som administrerer Erasmus Mundus, fortæller, at uddannelsen er unik.
– Der findes ikke andre tilbud, der kombinerer globalisering og
journalistik på så konkret en måde. I 80 procent af evalueringerne siger de studerende direkte, at uddannelsens sammensætning var "a life changing experience", fortæller hun.

Europa i et snuptag

For Susan Rasky, underviser på Berkeleys journalistskole, har Mundussamarbejdet åbnet døren til Europa.
– Som amerikanere har vi så svært ved at kigge ud over vores egne grænser. Det her er en enestående mulighed for at give vores studerende et førstehåndsindtryk af, hvad der virkelig sker i Europa og ikke mindst hvorfor. Lige fra gældskrise til ultrahøjreorienterede partiers valgsejre ved parlamentsvalg, siger hun.

Næsten narret af Twitter

Også på forskerniveau er Erasmus Mundus universiteterne rykket nærmere. Mens de første år efter studielanceringen i 2005 fokuserede på logistikken, holdt universiteterne i marts i år en faglig konference med titlen Crossing Boundaries på UC Berkeley sponsoreret af Innovation Center Denmark i Silicon Valley og
arrangeret af Center for Journalistiske Universitetsstudier og værtsuniversitetet. Her gav         medieforskere og journalister fra hele verden deres bud på, hvor journalistikken er på vej hen, når blogs, YouTube og sociale medier sætter en ny dagsorden for afsendere og modtagere af nyheder.
En af dem var Al Jazeeras korrespondent i Washington, Camille Elhassani, som fortalte, hvordan tweets fra demonstrationerne i Egypten spillede en væsentlig rolle i nyhedsdækningen.
– Det kræver et helt nyt regelsæt omkring kildekritik. Vi var lige ved at bringe nogle kontroversielle udtalelser fra en Twitterprofil, der tilsyneladende kom fra USA's tidligere udenrigsminister, Henry Kissinger.
Indtil vi opdagede, at profilen var falsk, fortæller hun.

Tal med mig, ikke til mig

Leder af Center for Journalistiske Universitetsstudier, Henrik Bødker, fortæller, at meget af den
præsenterede forskning netop handler om disse nye scenarier, hvor man ikke længere skriver til et publikum, men med et publikum.
– Jo mere interaktivt man kan gøre sit journalistiske produkt, jo yngre et publikum tiltrækker man. Samtidig er objektivitet som en journalistisk dyd ved at blive udfordret i en tid, hvor nyheder i højere grad distribueres i netværk, hvor alle deler de samme interesser. Det kræver derfor, at journalisten ofte forlader fluen på væggen-positionen, identificerer sig med målgruppen og aktivt interagerer med den, siger centerlederen.

Om uddannelsen

Den første halvdel af den toårige Erasmus Mundus-masteruddannelse i journalistik, medier og globalisering foregår i Aarhus under Center for Journalistiske Universitetsstudier, som omfatter undervisning på både Danmarks Medie- og Journalisthøjskole samt på Aarhus Universitets institutter for medievidenskab og statskundskab. I løbet af det danske forløb kan de studerende på andet semester også vælge at læse enten på UC Berkeley i Californien eller på universiteter i Chile og Australien. Tredje og fjerde semester foregår på universiteter i enten Wales, London, Amsterdam eller Hamborg.
Erasmus Mundus er en fællesbetegnelse for EU-støttede masteruddannelser, som involverer et konsortium af forskellige universiteter i EU-lande.
www.mundusjournalism.com