Frit en forsker: En forkølet eksamen

Hvorfor fejrer man ofte en veloverstået eksamen med snøft og sygeseng? Frit en forsker har fundet svaret.

Illustration: Louise Thrane Jensen

Spørgsmål:
Hvorfor bliver studerende så tit syge efter eksamen?
Silje Meltvedt, antropologi
og etnografi, 8. semester

Svar:
Martin Roelsgaard Jakobsen, ph.d., postdoc ved Institut for Medicinsk Mikrobiologi og Immunologi

– Først og fremmest er der jo det, at studerende tit sidder meget indenfor i eksamensperioden – måske især ved vintereksaminer. De sidder ofte i dårlig luft, i indelukkede rum og i læsesale, hvor der er mange mennesker samlet. Det er heller ikke altid, at der bliver opretholdt den bedste hygiejne i disse områder. Derfor er der større mulighed for at fange en virus eller bakterie. En af forklaringerne på, at man først bliver syg bagefter, kan jo også være, at der ved mange virusser er en uges inkubationstid, så det først giver udslag en uges tid efter, man er blevet smittet.

Kan det ikke også være kroppens måde at sige stop på?

– På en måde, for når man læser til eksamen, er man psykisk et andet sted end normalt. Man er presset og meget fokuseret på at nå målet. Derfor har man sandsynligvis også flere endorfiner og et forhøjet adrenalinniveau i kroppen. Det betyder, at man er i stand til at dulme de symptomer, der opstår ved sygdom, indtil man har afleveret. Efter eksamen, hvor man så kan slappe af, falder niveauet, og immunforsvaret er muligvis svækket i nogen grad. Et svækket immunforsvar betyder bedre grobund for bakterier og virusser, som man kan have opfanget under eksamenslæsningen. Det kan også være, at kroppens normale bakterieflora fra hals, næse eller svælg ”tager over” og udvikler halsbetændelse.
Man ser det også opstå i en anden forbindelse. Mange mænd bliver syge cirka et døgns tid efter, at deres kæreste eller kone har født. Man mener, det skyldes, at mændene også bliver stressede i denne situation og først slapper af et stykke tid efter.
I bund og grund skal man tage det som en advarsel, hvis man gang på gang bliver syg efter eksamen. Det betyder, at man skal blive bedre til at slappe af og tage den med ro under eksamensperioden, for det er ikke sundt at være så stresset.