Frit en forsker: Rustne feriehjerner

Spørgsmål: Bliver vi dummere af at holde ferie?

Illustration: Louise Thrane Jensen

Svar:

Niels Egelund, professor i pædagogik ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

– Som udgangspunkt kan det ikke siges, at man bliver dummere af at holde ferie. Især ikke, hvis hjernen bliver brugt til noget fornuftigt. Min egen ferie i Firenze gjorde mig eksempelvis meget klogere på en del af Italiens historie.
Midt på sommeren fastslog en amerikansk undersøgelse ikke desto mindre, at ”mennesker bliver dummere af at holde ferie”. Sådan formulerede aviserne det i hvert fald. Men var det en avisand, endnu en af agurketidens overdrevne konklusioner på svagt underbyggede undersøgelser, eller er der rent faktisk noget om snakken?
Nu gik den nævnte undersøgelse ikke på dumhed eller intelligens generelt, men på de færdigheder og kompetencer, man erhverver sig i et uddannelsesforløb. De første grundsten til disse færdigheder lægges i børnehaven. Her begynder man så småt at lære om ord og tal og mængder gennem forskellige lege, der allerede fra første dag i folkeskolen gradvist bliver mere målrettede. Udviklingen fortsætter hele skoleforløbet igennem, og den vil for nogle fortsætte i gymnasiet, på universitetet og måske endda ende i en doktordisputats eller et professorat. Under hele dette forløb bygger man på denne måde gradvist mere viden på. Og det lader sig kun gøre gennem et målrettet arbejde med tingene.
Hvad betyder det så, når skoleeleven eller den universitetsstuderende holder ferie fra forløbet?
Med mindre han eller hun arbejder målrettet med algebraen i ferien, og det gør nok de færreste, vil der ske en vis glemsel, som kan mærkes, når startskuddet til skoleåret lyder igen. Man kan sige, at der lige skal bankes noget rust af, inden hjernemaskineriet igen kører som før. Den gode nyhed er imidlertid, at sådan en kognitiv rustbehandling ikke nødvendigvis tager særligt længe.
Glemslen gælder ikke blot for de klassiske boglige færdigheder. Den eksisterer faktisk på alle områder, hos alle fra koncertpianisten til golfspilleren (hvis man i øvrigt kunne forestille sig, at de ville byde sig selv en ferie uden adgang til et flygel eller en golfbane), og der findes endda erhverv med fuldstændigt præcise regler for, hvor længe man må have været væk fra sin metier. Det er således forbudt for en trafikpilot at medbringe passagerer, hvis han eller hun ikke har haft tre landinger med luftfartøjstypen inden for 90 dage!
Så, nej, vi bliver ikke direkte dummere af at holde ferie. Men vores opøvede erhvervs- og uddannelseskompetencer er sandsynligvis lidt rustne, når vi efter en hel sommer i strandstolen sætter os tilbage på kontoret eller i auditoriet.

Frit en forsker

Udnyt den store hjernemasse på Aarhus Universitet.Har du en idé til Frit en forsker, så send en mail til redaktionen på univers@au.dk