Gintberg går lige til kanten

I maj besøger Jan Gintberg Aarhus Universitet for at producere et nyt afsnit af tv-programmet Gintberg på kanten. Han har kikkerten rettet mod skægge typer og spøjse traditioner, men er ligeglad med den verserende debat om universitetet.

Foto: Polfoto

Lidt mod sin vilje har den danske komiker Jan Gintberg indvilget i at løfte en flig af sløret for de nye afsnit af Gintberg på kanten, der blandt andet bringer ham forbi Aarhus Universitet.
– Ja, undskyld min lidt hostile tilgang. Men jeg vil helst ikke på forhånd snakke for meget om, hvad udsendelserne kommer til at handle om. For det første så aner jeg det ikke endnu. For det andet så gør det mit arbejde sværere, hvis folk er forberedte på mit besøg. Jeg vil helst bevæge mig rundt sådan lidt inkognito og lade min nysgerrighed råde, forklarer han.
Helt ubemærket kommer det nok ikke til at foregå, for Jan Gintberg er efterhånden et kendt ansigt. Han fik sit gennembrud i Tæskeholdet på P3 og har siden lavet stribevis af satireshows både live og på tv. Med programserien Gintberg på kanten rykkede han dog for alvor ind i danskens dagligstue. I 16 programmer rejste han fra Gedser til Hirtshals og fra Nuuk til Neksø og tog et antropologisk humørtjek på det såkaldte udkantsdanmark. Nu er det så offentlige institutioner som Forsvaret, Rigshospitalet og Aarhus Universitet, der står for skud. Men hvad ligger der i titlen, når det ikke længere er udkantsdanmark, Jan Gintberg tager under kærlig, satirisk behandling?
– Ja, det er et godt spørgsmål. Vi går fra at beskæftige os med et randområde ramt af afvikling til et universitet i rivende udvikling. Vi lukrerer selvfølgelig på, at titlen på programmerne efterhånden har en vis gennemslagskraft, men der ligger jo også det i titlen, at jeg går lige til kanten, forklarer Jan Gintberg.
Fremgangsmåden er den samme som i de forrige programmer. Jan Gintberg flytter ind i et par dage og snuser rundt, undrer sig, stiller spørgsmål og møder menneskene bag institutionen. Det hele kulminerer med et stand up-show, hvor Jan Gintberg giver universitetet en humoristisk overhaling. Herefter klippes research og show sammen til det færdige program.
– Det, vi gerne vil med den nye programrække, er at finde ud af, hvad fanden det egentlig er, I går og roder med i det offentlige. Hvad får vi for vores skattekroner?

Ligeglad med debatten om AU

I øjeblikket fylder fusionen og debatten om Aarhus Universitet en del inden for universitetets mure, men det er ikke umiddelbart en sag, som Gintberg finder det oplagt at bore sin satiriske syl ind i.
– For jer er det stort, men for at være helt ærlig, så kunne folk uden for Aarhus ikke være mere ligeglade, for de har ikke hørt om det. Så medmindre der sker en ny udvikling i sagen, mens vi optager, så tror jeg ikke, det er noget, vi vil beskæftige os med. Det bliver jo først sendt om et halvt år, og der har den her sag nok lagt sig, mener Jan Gintberg, der trods de indledende forbehold ved interviewet efterhånden har talt sig varm.
– Det handler om at lufte nogle fordomme og dermed lære noget mere om hinanden. Mit eget kendskab til universitetsmiljøet stammer fra min tid på Landbohøjskolen. Jeg bilder mig ind, at det er nogenlunde det samme vrøvl, man går og diskuterer i dag: institutter, der bliver lagt sammen, størrelsen af forskningsbevillinger eller det unikke studentermiljø. Der er en særlig selvforståelse i universitetsverdenen, som det er sjovt at gøre grin med, fordi det rokker ved universitetets status. Komik handler om statusfald, siger Jan Gintberg og fortsætter:
– Programmet ventilerer nogle fordomme, og samtidig med at vi gør grin med selvforståelsen, så er vi også med til at åbne universitetet op for tømreren i Slagelse, der pludseligt får øjnene op for, at det er et helt almindeligt menneske, der sidder på Aarhus Universitet og forsker i ordet øh, forklarer Jan Gintberg.

I begyndelsen af maj kan man støde på Jan Gintberg og hans kameramand på universitetets område, blandt andet overværer de Kapsejladsen i Universitetsparken. Den 4. juni dukker han så op igen i Stakladen med sit stand up-show om oplevelserne på Aarhus Universitet.

Giv Gintberg et godt tip

Har du gode idéer til folk, som Jan Gintberg skal møde i løbet af sit besøg på Aarhus Universitet? Så send dit tip til tilrettelægger Jesper Markward Olsen på jmwo@dr.dk

Få billet til Gintbergs stand up-show

Jan Gintbergs stand up-show finder sted i Stakladen, Studenterhus Aarhus den 4. juni 2012.

Billetter til arrangementet kan købes via www.studenterhusaarhus.dk

Der er 300 billetter til salg, som udelukkende sælges til studerende og ansatte ved Aarhus Universitet.