Har du en sofa til en ny studerende?

...sådan spørger Studenterrådet i en ny kampagne, der skal hjælpe desperate studerende med at få tag over hovedet i de første studieuger.

Photo: Jesper Rais

– Det er egentlig en kampagne, som vi helst så helt overflødiggjort. Men for nogle studerende er situationen lige nu så desperat, at vi bliver nødt til at hjælpe.
Sådan fortæller Bo Tranberg, der ansvarlig for studenterrådets ”Sofaformidling”, hvor aarhusianere og københavnere kan låne en sofa eller madras ud til nyoptagne studerende.  I dag står han sammen med to andre studenterrødder foran matematisk kantine for at lokke gamle studerende til at åbne deres lejlighed for de nye. Og når man står under kampagnepavillonen og ser ud på den silende danske regn, kræver det ikke stor fantasi at forestille sig, at en studiestart uden tag over hovedet eller i et telt på en campingplads ikke er et reelt alternativ.
– Nej, det er garanteret ikke fedt at sidde med 100 siders jurapensum, der skal læses til næste dag i et vådt telt, siger Bo Tranberg.

Desperate studerende

Lige nu står der 600 personer på det aarhusianske kollegiekontors boliggarantiliste, som er en slags akutliste for nye studerende, hvor de på et tidspunkt får et take-it-or-leave-it-tilbud om bolig. Men listen er så lang, at de sidste først kan forvente at få tilbudt en bolig til november.
– Boligsituationen er helt exceptionelt slem i år, og vi bliver kontaktet af mange desperate studerende, der leder efter et sted at sove. Det er helt klart, at det påvirker studiestarten i negativ retning, hvis man ikke har tag over hovedet, siger Bo Tranberg.

Læs mere på sr.au.dk/sofa

Sofaformidling

Når man udlåner sofaen, har man mulighed for at angive, om man ønsker en kvindelig eller en mandlig studerende, og hvor længe sofaen er ledig. Så hvis du har en sofa eller et værelse i Aarhus eller København, som du gerne vil låne ud til en ny studerende, kan du læse mere på sr.au.dk/sofa.