Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Hjælp over nettet

Udregn en cylinders overflade eller lav en analyse af en folkevise. Universitetsstuderende svarer efter bedste evne, når Lektier Online yder lektiehjælp til folkeskolens ældste klassetrin.

Foto: Roar Lava Paaske | AU-foto

Et øjeblik er lokalet helt stille. Det er som om, alle tager en kollektiv vejrtrækning. Ovenpå er Statsbibliotekets gange så småt ved at tømmes for lånere, og på læsesalen er det igen til at finde en plads. Nede i kælderen har syv lektiehjælpere sat sig klar ved telefonerne, og da klokken bliver 17, går det løs.
– Velkommen til Lektier Online! Kan du høre, hvad jeg siger?
– Du falder lidt ud. Kan det passe, din internetforbindelse er lidt ustabil?
– Matematik, siger du, fint! Og hvad er det, du skal have hjælp til?
I den anden ende af telefonerne sidder elever fra folkeskolernes 7. til 10. klassetrin. Og hver søndag, mandag, onsdag og torsdag aften har de mulighed for at få hjælp til lektierne ved at ringe til Lektier Online.

Formler og kaffe

Af et call-center at være er der ret stille. Mod forventning mangler lyden af ringende telefoner. For alle sidder med headset og tilhørende mikrofoner. Eleverne kan både chatte med lektiehjælperne og skrive på en digital tavle, så lektiehjælpen foregår ”live” på computerskærmene.
– De unge bruger mediet i forvejen, når de for eksempel chatter på Facebook, så det er ikke noget problem, forklarer projektmedarbejder på Lektier Online, Marie Karkov.
Lokalet summer af småsnakken og tastelyde. En lektiehjælper vender sig væk fra skærmen og spørger ud i rummet, om der er nogen af de andre, der kan hjælpe med en matematisk formel, som det kniber med at huske. Selvom der bliver arbejdet seriøst, er stemningen i lokalet uformel:
– Det lyder helt rigtigt!, smiler en lektiehjælper ned i mikrofonen.
”Bare fortsæt sådan, så kan jeg lige tage en slurk kaffe, mens du tænker over næste opgave. Det var noget med en harpe, sagde du?”
Marie Karkov vimser rundt mellem computerne og hælder vand op i plasticglas til lektiehjælperne. Ind imellem ringer hendes mobil, og så skal hun rådgive en kommende bruger i, hvordan man opretter sig på hjemmesiden, eller hjælpe en, som har glemt sin adgangskode.
– Alle folkeskoleelever kan ringe til os, men vi målretter os mod dem fra de såkaldte udsatte boligområder. Dem, der ikke kan få så meget hjælp til lektierne hjemmefra, måske fordi deres forældre ikke har gået i dansk skole, siger hun.
Projektet er et alternativ til de lektiecaféer, der er rundt om på folkebibliotekerne. For det har vist sig, at især de tosprogede drenge ikke er så gode til at bruge tilbuddene. Lektier Online er derfor et forsøg på at nå de grupper, som ellers ikke ville få den fornødne hjælp til hjemmearbejdet i et tidsrum og på en måde, som passer til dem.

Initiativ med vokseværk

Nu er der for alvor kommet gang i samtalerne. En skal have hjælp til at udregne en trekants areal. En anden har problemer med en engelsk oversættelse, mens en tredje har brug for at snakke sit projekt om religion og unge igennem.
– Vi skal ikke rette elevernes stile eller løse deres matematikopgaver. Vi skal udpege faldgruber i stedet for at sætte røde streger. Det sidste er jo lærerens job, siger Sidsel Højfeldt, som studerer engelsk med sidefag i retorik og formidling på ottende semester.
Hun er en af aftenens frivillige lektiehjælpere og har været med helt fra begyndelsen i februar
2010.
– Jeg har en drøm om at undervise, så at være lektiehjælper her giver mig erfaring, jeg kan bruge senere. Det er dog noget af en udfordring at formidle det stof, jeg lærer på universitetet, til folkeskoleelever. Men det er noget, jeg lærer rigtig meget af, siger hun.
Hvis ovenstående var beskrivelsen af et betalt studiejob, ville det være mange studerendes drøm. Men det er frivilligt og derfor uden løn.
– I princippet kunne jeg få penge for det samme arbejde, hvis jeg var lærervikar. Men her er det lysten, der driver værket. Folk er her, fordi de gerne vil hjælpe de unge, og det giver en helt speciel stemning, som jeg godt kan lide. Det er lektiehjælper Dang Quang Svend Le enig i. Han er ph.d.-studerende ved iNANO, og tiden som lektiehjælper kommer nok ikke til at fylde meget på hans forsker-CV. Alligevel synes han bestemt, det er værd at bruge tid på.
– Jeg kommer fra en dårlig folkeskole. Og jeg kan sagtens forestille mig, at det faglige kan glide i baggrunden, når læreren skal bruge meget tid på bare at holde ro i klassen. Så der er helt klart et behov for noget som Lektier Online, siger han.


 

Lektier online

For at imødekomme den store efterspørgsel på lektiehjælp vil projektet gerne udvide fra fem frivillige per aften til otte og søger derfor lige nu flere lektiehjælpere.

Hvis du har lyst til at blive frivillig lektiehjælper, så kontakt Lektier Online på: lektieronline@statsbiblioteket.dk. De frivillige lektiehjælpere har to til tre vagter à tre timers varighed om måneden.

Læs mere om Lektier Online på www.lektier-online.dk og www.statsbiblioteket.dk/lektier-online