Hvad var der før Big Bang?

Frit en forsker: Hvad var der før Big Bang?

Illustration: Louise Thrane Jensen

Svar:

Ole Eggers Bjælde, postdoc,
Institut for Fysik og Astronomi

– Det korte svar er: Det aner vi ikke. Ved at observere baggrundsstrålingen i universet ved vi dog noget om øjeblikket lige efter Big Bang, hvor universet udvider sig eksplosivt. Udvidelsen er drevet af en partikel, der udvikler sig til alt det stof, der er i universet i dag. Men vores teori bryder sammen, hvad angår perioden lige før den eksplosive udvidelse, fordi energien lige på det tidspunkt er så høj og tingene så tæt på hinanden. Det er dog bestemt ikke udelukket, at der kan have været noget før Big Bang.

Hvis der var noget før Big Bang – hvor skulle det så være kommet fra?
– Der er forskellige teorier. Pre-Big Bang-modellen går ud på, at der inden Big Bang har været en uendelig lang fase i universets historie, hvor det har været koldt, tomt og meget stort. Så har det lige så langsomt trukket sig sammen, og på et tidspunkt er det blevet så tæt og så lille, at processen med at udvide sig starter igen. På den måde erstatter man egentlig Big Bang med en overgang mellem en sammentrækning og en udvidelse. Der er også forskellige teorier, der tænker vores univers som et mini-univers i et endnu større univers, hvor alt eksisterer hele tiden. Fælles for teorierne er typisk, at de egentlig helst ikke vil have, at der er en begyndelse. Det er nemmere at acceptere, at noget har eksisteret for evigt, end at det lige pludselig dannes ud af den blå luft.

Vil vi nogensinde få et svar på spørgsmålet?
– Vi vil i fremtiden kunne sige noget mere intelligent om det, fordi der kommer bedre og bedre målinger fra de satellitter, vi sender op for at måle for eksempel baggrundsstrålingen. Målingerne vil i fremtiden kunne udelukke nogle af modellerne og måske pege på en af dem som den rigtige.